۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۰۹۲۴ ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۷ دسته: کشاورزی
۰

سید راضی نوری عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در واکنش به سخنان رئیس مجلس گفت: تجربه سی و چند ساله کشور در جدا بودن بازرگانی از تولید نشان داده که بازرگانی بدون تولید در خدمت واردات بوده و کمکی به صادرات نکرده است.

سید راضی نوری نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مسیر اقتصاد به لزوم یکپارچه سازی مدیریت تولید و بازرگانی در کشور پرداخت.

عضو کمیسیون کشاورزی در واکنش به سخنان رئیس مجلس مبنی بر موافقت مشروط با تفکیک بخش بازرگانی از دو وزارتخانه صمت و کشاورزی گفت: متاسفانه در چند سال گذشته همواره دولت و مجلس گرفتار بحث ادغام و یا تفکیک وزارتخانه ها بوده که هزینه های زیادی بر کشور تحمیل کرده است.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: اگر به صورت علمی با قضیه برخورد کرده و رفتار سیاسی در کشور حاکم نباشد، برای تقویت تولید نیازمند یکپارچه سازی زنجیره تولید و عرضه محصولات تحت اختیار یک مدیر توانمند هستیم.

وی ادامه داد: قرار بود با ادغام وزارتخانه ها با یکدیگر ضمن چابک سازی سیستم دولتی فرایند تولید و بازرگانی بعد از سال ها در کنار یکدیگر دیده شود.

بازرگانی بدون تولید در خدمت واردات است نه صادرات

نوری تصریح کرد: متاسفانه تجربه سی و اندی ساله ی کشور در حوزه جدا بودن بازرگانی از تولید نشان داده است که بازرگانی بدون تولید در خدمت واردات بوده و کمکی نیز به صادرات نکرده است.

وی افزود: برای تقویت و توسعه صادرات نیازمند اتخاذ سیاست های راهبردی و دقیق در این حوزه هستیم و باید برای بهتر شدن روند تصمیم گیری ها از تجارب سایر کشورها نیز استفاده شود.

عضو کمیسیون کشاورزی به نتایج مثبت اجرای قانون تمرکز اشاره کرده و گفت: مسلما بهبود تراز بازرگانی کشاورزی و خودکفایی درتولید محصولات اساسی دو نتیجه مهم یکپارچه سازی مقوله تولید و بازرگانی است.

لزوم ادامه مدیریت یکپارچه تولید و بازرگانی در وزارتخانه های صنعت و کشاورزی

این نماینده مجلس اضافه کرد: برای پیشبرد اهداف تعیین شده در نظام نیاز به ثبات تصمیم گیری داریم و چنانچه بخواهیم هر چندوقت یکبار هزینه های گزافی برای تفکیک و یا ادغام وزارتخانه ها پرداخت کنیم وضعیت تولید هیچ زمانی سامان پیدا نخواهد کرد.

نوری در پایان گفت: مسلما تقویت صادرات و ایجاد بازارهای جدید برای تولیدات داخلی باعث ایجاد رقابت و بهبود کیفیت خواهد شد، اما تقویت صادرات زمانی اتفاق خواهد افتاد که برنامه ریزی تولیدی مناسب وجود داشته باشد و این موضوع تنها در شرایطی رخ خواهد داد که زنجیره ای به هم پیوسته در اختیار یک مدیر توانمند باشد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.