۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۰۶۶۵ ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۳ دسته: دولت و حکمرانی
۰

ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با توجه به ۳ ماموریت محوله توسط رهبر انقلاب، باید به عنوان فرمانده اقتصاد ایران نهادی نافذالکلمه باشد؛ اما صحبت های امروز جهانگیری در جلسه امروز ستاد، بار دیگر کافی نبودن اختیارات آن برای فرماندهی اقتصاد ایران را نشان داد.

به گزارش مسیر اقتصاد جهانگیری صبح امروز (دوشنبه) در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: اگر ما به دنبال ایجاد اشتغال و تولید و مقاوم سازی اقتصاد در برابر تكانه های خارجی هستیم، باید به دنبال شرایطی باشیم كه در صورت هر اتفاقی نظیر تحریم های مجدد، وضعیت اقتصاد كشور نسبت به دوره قبل تحریم ها بهتر باشد و مقاومت اقتصاد افزایش یافته باشد[۱].

دبیرخانه اقتصاد مقاومتی باید میزان مقاوم شدن اقتصاد را بررسی کند

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به پیشرفت طرح های اولویت دار در دستگاه های مختلف در چارچوب سیاست های اقتصاد مقاومتی، گفت: دبیرخانه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی باید با تشكیل كارگروه های تخصصی به بررسی وضعیت كشور در قالب سیاست های تبیین شده در اقتصاد مقاومتی بپردازد و راهكارهای لازم برای تحقق پنج رویكرد اصلی این سیاست ها را ارایه كند.

رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با اشاره به اینكه نظام بانكی و بخش نفت اصلی ترین گرانیگاه دشمنی برای ضربه زدن به اقتصاد كشور بود، گفت: باید با رصد دقیق ببینیم در این حوزه ها چقدر در برابر تحریم ها مقاوم شده ایم.

لزوم شناسایی و رفع موانع محیط کسب و کار توسط دبیرخانه

معاون اول رئیس جمهور افزایش بهره وری، حفظ امنیت سرمایه گذاری، رقابتی كردن اقتصاد در جهت حفظ توان داخلی را از اولویت های سیاست های  اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: دبیرخانه باید با شناسایی گره های موجود در قوانین، موانع را به پشتوانه ظرفیت اقتصاد مقاومتی بی اثر کند.

وی تصریح كرد: بخش خصوصی باید احساس كند سرمایه گذاری در ایران امنیت دارد. خوشبختانه بانی و حامی اقتصاد مقاومتی رهبر معظم انقلاب است و باید با اتكا به این پشتوانه بدون رودربایستی مشكلات را برطرف كنیم تا اقتصاد كشور مقاوم تر از پیش شود تا اقتصاد كشور با یك فشار آسیب نبیند.

گزارش اقدامات صورت گرفته در راستای اقتصاد مقاومتی به رهبری ارائه شود

معاون اول رئیس جمهور با تاكید بر اینكه باید گزارش درباره موانع و دلایل عدم پیشرفت یا پیشرفت طرح ها در اقتصاد مقاومتی تهیه شود، گفت: باید دغدغه های موجود برای تامین و دست یابی به اهدافی نظیر امنیت سرمایه گذاری، حمایت از تولید داخلی و صادرات و غیره احصاء دقیق شود و در قالب یك گزارش با ذكر موانع و وظایف قوای مختلف تهیه و به استحضار رهبر معظم انقلاب برسد تا از حمایت ها و رهنمودهای ایشان برخوردار شویم.

ضرورت بررسی میزان نافذالکلمه بودن ستاد

جهانگیری با اشاره به تاكید مقاوم معظم انقلاب مبنی بر ضرورت نافذالكلمه بودن ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تصریح كرد: باید بررسی شود كه با اختیارات موجود میزان نافذالكلمه بودن ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تا چه حد است.

وی با بیان اینكه دولت معتقد به اجرای سیاست های ۲۴ گانه اقتصاد مقاومتی است، گفت: روند پیشرفت اجرای طرح های اولویت دار اقتصاد مقاومتی مثبت بوده است اما ما باید نگاه كلان تر و جامع تر به مسایل اقتصادی داشته باشیم.

تقویت گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی

معاون اول رئیس جمهور با انتقاد از كم كاری كه در باب گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی صورت گرفته گفت: گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی بسیار با اهمیت است و همه نخبگان كشور، دانشگاه ها، دستگاه های مختلف بخصوص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدا و سیما كه مسئولیت اصلی گفتمان سازی را داشته اند، باید فعالانه تر برخورد كنند.

۳ ماموریت ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی

گفتنی است ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی طبق بیانات رهبر انقلاب ۳ مأموریت مهم و کلیدی در اقتصاد ایران دارد. این ماموریت ها عبارتند از فرماندهی اقتصاد از فکر تا عمل، انجام کارهای فوق العاده اقتصادی و پایش گری و نظارت بر اقدامات دستگاه ها.

طبق این مأموریت ها ضروریست ستاد اقتصاد مقاومتی به عنوان فرمانده اقتصاد ایران از اختیارات ویژه ای برخوردار باشد و طبق فرمایش رهبری نافذالکلمه باشد.

اما به نظر می رسد تا کنون این ستاد از اختیارات کافی برخوردار نبوده به طوری که جهانگیری به عنوان رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی چندین بار نسبت به کافی نبودن اختیارات گلایه نموده و خواستار افزایش اختیارات شده است.

جهانگیری قبل از صحبت های امروز نیز در مورد لزوم نافذالکلمه بودن ستاد و عدم تطابق اختیارات با آن، در نشست مشترک اعضای شورای ملی گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در ۷ مرداد ماه سال جاری، در چهلمین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در ۱۰ مرداد ماه سال جاری و در اولین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در دولت دوازدهم که در تاریخ ۲۱ شهریور ماه برگزار شده بود، بر کافی نبودن اختیارات ستاد تأکید کرده و از عباراتی مانند «برخی از مدیران دولتی خلاف مصوبات ستاد عمل می کنند» و «در صورت نبود اختیار وظایف ستاد می تواند در جلسات سایر شوراها نظیر شورای اقتصاد نیز پیگیری شود» استفاده کرده بود.

همچنین لازم به ذکر است که این ستاد علیرغم وعده های داده شده، تاکنون هیچ گزارشی به صورت عمومی منتشر نکرده است.

پینوشت:

[۱]  باشگاه خبرنگاران جوان کد خبر: ۶۳۵۵۹۸۰



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.