۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۰۵۱۲ ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۷ دسته: کشاورزی، ماهی تیلاپیا کارشناس: امین محمودی
۱

بررسی ها نشان می دهد که شایعات مطرح شده در خصوص ماهی تیلاپیا در فضای مجازی بی اساس بوده و مصرف متناسب این ماهی، هیچگونه مشکلی برای سلامتی ایجاد نمی کند. به نظر می رسد مخالفان این ماهی پرطرفدار، با تولید داخلی آن مخالف بوده اما اظهارات خود را در قالب مخالفت با کیفیت این ماهی با تکیه بر فیلم ها و کلیپ های نادرست مطرح می کنند.

به گزارش مسیر اقتصاد حمیدرضا مرادی کارشناس فرآوری محصولات شیلاتی و عضو انجمن بین المللی بازرسین محصولات شیلاتی جهان در خصوص شایعات اخیر در مورد ماهی تیلاپیا در کشور به مسیر اقتصاد گفت: ادله مخالفین تولید ماهی تیلاپیا در کشور برپایه حدس و گمان خودشان است.

وی افزود: بسیاری از مردم ایران به دلیل کمی تیغ و استخوان موجود در ماهی تیلاپیا و بدون بو بودن آن از مصرف این گونه ارزشمند استقبال کرده اند؛ از طرف دیگر بعضی به غلط بیان می کنند که ماهی تیلاپیا دارای میزان بالایی از امگا ۶ است و در فاضلاب ها پرورش پیدا می کند و سبب بیماری های قلب و عروقی و آلزایمر می شود و بر این اساس با تولید و پرورش این ماهی در کشور مخالفند.

ماهی تیلاپیا انواع مختلفی دارد

مرادی گفت: همچون ماهی قزل آلا که به سالمون، رنگین کمان، خال قرمز و.. تقسیم بندی می شود، ماهی تیلاپیا نیز مثل سایر خانواده آزاد ماهیان شامل چندین گونه متفاوت است و به خانواده سیچلایدها متعلق است؛ البته وقتی در ایران صحبت از تیلاپیای پرورشی می شود منظور تیلاپیای نیل هست که در دنیا به عنوان گونه پرورشی غالب است و منظور تیلاپیای زیلی نمی باشد.

کارشناس فرآوری محصولات شیلاتی در خصوص دلایل ارزان قیمت بودن ماهی تیلاپیا گفت: تیلاپیا همچون کپور ماهیان، مارماهیان و گربه ماهیان گونه مقاومی محسوب می شود به همین دلیل میتوان آنها را در تراکم خیلی بالا پرورش داد چون نیازی کمی به اکسیژن دارند پس علاوه بر دمای خاص، اکسیژن موجود در آب برای ماهی حیاتی است.

ارزان قیمت بودن تیلاپیا به دلیل تولید زیاد در حجم کم است

وی افزود: مثلا اگر در یک حجم بتوان ۱۰۰ ماهی قزل آلا پرورش داد می‌توان در همین میزان حجم ۲۵۰ تیلاپیا پرورش داد پس ناخودآگاه هزینه تولید و پرورش ماهی تیلاپیا نسبت به سایر ماهیان برای آبزی پروران به شدت کاهش می یابد؛ این یکی از دلایل ارزانی است.

عضو انجمن بین المللی بازرسین محصولات شیلاتی جهان گفت: یکی از دلایل ارزانی تیلاپیا بحث فراوری انهاست. این فیلم میزان تراکم ماهی را نشان می دهد و بدلیل تراکم بالا ماهی ها برای ورود به آب با هم دعوا دارند، تنها بدین صورت است که هزینه تولید ماهی تیلاپیا کاهش می یابد.

پاسخ به شبهات در خصوص ماهی تیلاپیا

برای اثبات واقعیت های علمی در مورد شبهات مصرف ماهی تیلاپیا بدون هیچ حانبداری سیاسی و صنفی به تشریح جزئیات فیلم های منتشر شده در فضای مجازی در مورد ماهی تیلاپیا پرداخته خواهد شد.

آیا ماهی تیلاپیا در فاضلاب پرورش داده می شود؟

نخستین فیلمی که مخالفین تولید ماهی تیلاپیا در کشور در فضای مجازی بر علیه تولید داخلی این ماهی منتشر کردند تولید این ماهی در فاضلاب های چینی است.

حمیدرضا مرادی کارشناس فرآوری شیلات در این باره می گوید: اولا که این آب، آب روخانه است نه فاضلاب، ثانیا این رودخانه مثل بیشتر رودخانه های شمال کشور که خیلی هم تمیز نیستند و ماهی در آنها صید می شود و مردم هم مصرف می کنند مرد چینی به داخل آن می رود و ماهی صید می کند.

ثالثا به سایز این ماهیان صید شده توسط این ماهیگیر دقت کنید خیلی از این ماهیان سایز بسیار ریزی دارند؛ در حقیقت این ماهیان نمی تواند ماهی باشد که به ایران صادر می شود چون سایز فیله های صادر شده در ایران بسیار بیشتر از این سایز است.

رابعا این ماهی در آن منطقه از کشور چین به وفور در آبهای رودخانه وجود دارد؛ به همین دلیل و به دلایلی همچون سکون و ثبات آب و تلاطم کم آن، مردم در آن رودخانه رفته و به راحتی ماهی تیلاپیا صید می کنند.

وی افزود: پیشنهادم به دوستان مخالف تولید ماهی تیلاپیا در کشور این است که این قدر تبلیغات منفی و بی پایه و اساس در مورد این ماهی نکنید چون آنوقت و براساس این فیلم باید بیشتر رودخانه های ما و صنعت قزل آلای کشور را به دلیل سیستم صیادی به مثابه همین فیلم تعطیل کنیم.

آیا ماهی تیلاپیا به صورت غیربهداشتی صید می شود؟

این فیلم نیز یکی دیگر از فیلم های است که توسط مخالفین ماهی تیلاپیا در فضای رسانه ای منتشر شده است و نشان از روش نامناسب صید ماهی تیلاپیا دارد.

در خصوص این فیلم نیز نکات زیر قابل تامل است:

۱- این فیلم نیز مانند فیلم قبل ما را یاد رودخانه های کثیف شمال کشور می اندازد که به راحتی در آن صید ماهیان صورت می گیرد و صید به لب ساحل ریخته می شود.

۲- آیا ۱۶ هزار تن ماهی تیلاپیا که به روایت فائو به ایران صادر می شود، به همین روش صید می شود و آیا اصلا امکان چنین صیدی وجود دارد؟

فیلم واقعی از پرورش صنعتی ماهی تیلاپیا

اما این فیلم آن چیزی را که در اصل در تولید و صادرات ماهی تیلاپیا صورت می گیرد را به تصویر می کشد؛ همان آبزی پروری صنعتی که فیله ماهی تیلاپیا در آن تولید می شود و به کشورهای مختلف از جمله آمریکا، کشورهای اروپایی، ایران و دیگر کشورها صادر می شود.

در این فیلم مزرعه تولید و پرورش ماهی تیلاپیایی دیده می شود که بسیار تمیز و استاندارد است؛ مراحل تکثیر بچه ماهی تحت کنترل هستند؛ کار کردن مداوم کارشناسان روی تولید ماهی تیلاپیا و صادرات آن، شناسایی و چک شدن مرحله به مرحله استخرهای تولید که در فیلم نشان داده شده حاکی از استاندارد تولید آن است.

مصرف درمانی و پزشکی ماهی تیلاپیا

در برزیل از پوست ماهی تیلاپیا برای درمان سوختگی افراد استفاده می شود و این درحالیست که اگر این ماهی مشکل داشت، چنین مصرفی نیز از آن انتظار نمی رفت:

سخن پایانی

بی شک مخالفت با ماهی تیلاپیا، هیچ تغییری در روند واردات این ماهی ایجاد نکرده و نخواهد کرد و تنها از تولید آن جلوگیری می کند. لذا به نظر می رسد مخالفان این ماهی، با تولید داخلی آن مخالف بوده اما اظهارات خود را در قالب مخالفت با کیفیت این ماهی مطرح می کنند.

بنابراین ضروری است مسئولین سازمان محیط زیست شرایط را برای تولید صیانتی ماهی تیلاپیا در کشور فراهم نمایند.

  1. مطلب خوبی بود واقعا استفاده کردیم.. مخصوصا از فیلم ها

    ۰۳


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.