۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۰۴۳۴ ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۴ دسته: پیمان پولی دوجانبه، تجارت و دیپلماسی
۰

تحلیلگران معتقدند کشورهایی که تحت تحریم‌های اقتصادی آمریکا هستند، می‌توانند از ارزهای دیجیتالی به عنوان جایگزین دلار استفاده کنند. مزیت این نوع ارزها در این است که غیرمتمرکز بوده و قابل شناسایی نیستند و امکان تبدیل به ارزهای ملی را نیز دارا هستند.

به گزارش مسیر اقتصاد یک تحلیلگر نفتی می‌گوید که پذیرش تدریجی ارزهای دیجیتالی و الکترونیکی با توجه به مبادلات عمده‌ی بیت‌کوین، ممکن است برخی از کشورهای تولیدکننده نفت را سمت حذف دلار از مبادلات نفت خام هدایت کند.

روسیه، ایران و ونزوئلا یک وجه مشترک دارند و آن این است که هرسه کشور بزرگ نفتی وابسته به دلار هستند، زیرا بازار جهانی نفت به طور معمول بر مبنای قراردادهایی است که از دلار آمریکا برای مبادلات استفاده می کنند. همچنین هر سه کشور با تحریم‌های آمریکا مواجه هستند.

در حال حاضر تعدادی از تولیدکنندگان نفت برنامه‌هایی برای کاهش وابستگی به دلار در تجارت نفت را اعلام کرده‌اند. هفته گذشته ونزوئلا اعلام کرد که ارز دیجیتالی مخصوص خود را که پترو نامگذاری کرده است و توسط ذخایر گسترده منابع طبیعی کشورش پشتیبانی می‌شود، را راه اندازی خواهد کرد. هدف این کشور رهایی از محاصره مالی غرب است.

روسیه، چین و ایران در حال حاضر بدنبال انعقاد پیمان پولی میان خود برای حذف دلار از تجارت‌شان هستند. همچنین چین اعلام کرده است به زودی سیستم پترویوآنی مبادلات نفت را جایگزین سیستم پترودلاری خواهد کرد.

فواید ارزهای دیجیتالی در این است که مقبولیت جهانی دارند، نیازی به استفاده از دلار ندارند و قابل تبدیل به ارزهای ملی نیز هستند.

یکی دیگر از مزایای ارزهای دیجیتالی در این است که غیرمتمرکز بوده و قابل شناسایی نیستند و اثرات تحریم‌های اقتصادی را بر اقتصاد و تجارت کشورهایی مانند ایران، روسیه و ونزوئلا که تحت تحریم‌های بین‌المللی هستند، محدود می کند.

منبع: راشاتودی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.