۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۰۰۸۴ ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۹ دسته: تولید، سیاست صنعتی کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

دولت بریتانیا با هدف تبدیل شدن به نوآورترین کشور جهان، سند استراتژی صنعتی خود را منتشر کرده و در آن به بیان اهداف، چشم اندازها و چالش های پیش روی اقتصاد و صنایع این کشور پرداخته است.

به گزارش مسیر اقتصاد هفته گذشته وزارت کسب و کار بریتانیا استراتژی صنعتی این کشور را منتشر کرده است.

این سند که ۲۵۵ صفحه دارد در واقع چشم انداز بلندمدت اقتصاد مدنظر دولت بریتانیاست و نشان می دهد این کشور در سال های آتی چه برنامه هایی برای افزایش قدرت اقتصادی خود دارد.

افزایش بهره وری و بهبود عملکرد شرکت های داخلی، دستیابی به فناوری های جدید و نوظهور و افزایش قدرت خرید و درآمد مردم در سراسر کشور بریتانیا از اهداف اصلی این سند سیاستی عنوان شده است.

ساختار و فصل بندی استراتژی صنعتی بریتانیا

در سند استراتژی صنعتی بریتانیا در ابتدا سخنان نخست وزیر و وزیر خارجه کشور بریتانیا درخصوص اهمیت ارائه استراتژی صنعتی آورده شده است. در ادامه در بخش مقدمه به توضیحات کلی و ارائه نکات مهم متن پرداخته شده است.

بعد از سخنان ابتدایی و مقدمه، ۵ بخش اصلی سند شامل بخش های چشم اندازهای اصلی، نقش و جایگاه مردم، نقش توسعه زیرساخت ها و تمرکز بر صنایع خاص، محیط کسب و کار و نقش نهادها آورده شده است. در پایان نیز در بخشی با عنوان جمع‌بندی به نتیجه گیری نهایی پرداخته شده است.

چالش های پیش روی بریتانیا در دستیابی به اهداف استراتژی صنعتی

در سند استراتژی صنعتی بریتانیا پیش از پرداختن به ۵ بخش اصلی، به چالش های پیش روی این کشور در راستای تحقق اهداف تعیین شده پرداخته شده است.

این چالش ها به نوعی دلایل اصلی ضرورت تدوین استراتژی صنعتی از سوی دولت بریتانیا نیز محسوب می شوند. ۴ چالش اصلی پیش روی اقتصاد بریتانیا که در استراتژی صنعتی این کشور به آن ها اشاره شده است عبارتند از:

  • ضرورت حرکت به سمت بهره گیری بیشتر از هوش مصنوعی: در سال های اخیر اهمیت هوش مصنوعی و اثرگذاری آن در کشورها بیشتر شده و از این رو لازم است دولت تدابیری خاص به منظور رونق این حوزه تدارک ببیند. بریتانیا نیز قصد دارد در حوزه هوش مصنوعی به کشوری پیشرو تبدیل شود؛
  • ضروت تولید انرژی های پاک: یکی از چالش های پیش روی کشورها در سال های اخیر گذار از انرژی های فسیلی به تولید و استفاده از انرژی های پاک است و این مسئله نیز یکی از چالش های پیش روی اقتصاد کشورهاست که نیازمند مداخله هوشمندانه دولت است؛
  • افزایش میانگین سن مردم: درحال حاضر یکی از چالش های اغلب کشورهای توسعه یافته افزایش سن مردم است که از کاهش تمایل به فرزندآوری ناشی می شود. از طرف دیگر افزایش شمار سالمندان در جامعه تدوین یک برنامه ریزی خاص با هدف پاسخگویی به نیاز های آنان را اجتناب ناپذیر می کند؛
  • تحول در حمل و نقل: یکی از چالش های پیش روی صنایع کشورها در سال های آتی ایجاد تحول در تحرکات و حمل و نقل مردم، کالاها و خدمات است که این مورد نیز به یک برنامه ریزی مناسب نیاز دارد.

چشم اندازهای اصلی استراتژی صنعتی بریتانیا

بعد از ارائه چالش های پیش روی اقتصاد بریتانیا، اولین بخش توضیح درخصوص ایده های اصلی و چشم اندازهای مهم در نظر گرفته شده از سوی دولت بریتانیا است.

به طور خلاصه چشم انداز اصلی استراتژی صنعتی بریتانیا تبدیل شدن به نوآورترین کشور دنیا در سال ۲۰۳۰ میلادی عنوان شده است.

به محورهای جرئی تر این هدف در زیر اشاره شده است:

  • افزایش نسبت سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه به تولید ناخالص داخلی از ۱.۷ درصد فعلی به بیش از ۲.۴ درصد تا سال ۲۰۲۷ میلادی؛
  • افزایش نسبت سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه به مالیات تا سطح ۱۲ درصد؛
  • سرمایه گذاری ۷۲۵ میلیون پوندی از منابع دولتی در قالب «صندوق مخاطرات استراتژی صنعتی» در راستای تعریف و اجرای پروژه های افزایش نوآوری.

در گزارش های بعدی به دیگر بخش های استراتژی صنعتی بریتانیا پرداخته خواهد شد.

منبع: سایت دولت بریتانیا



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.