۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۹۴۳۸ ۰۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۳ دسته: دیگر رسانه‌ها
۰

بر اساس ارزیابی های انجام شده جهانی درخصوص دانشمندان و پژوهشگران اثرگذار علمی، ۷ دانشمند ایرانی توانسته اند جایگاه دانشمندان با تاثیر بالا را بدست آورند.

به گزارش مسیر اقتصاد مؤسسه «کلاریویت آنالیتیکس» هر ساله بیش از ۳ هزار پژوهشگر را از سراسر جهان در ۲۱ حوزه موضوعی به‌عنوان پژوهشگر پراستناد شناسایی ونام آنها را منتشر می‌کند و در آخرین شناسایی، ۷ دانشمند ایرانی از تاثیرگذارترین دانشمندان در پیشرفت علوم قرار گرفته‌اند.

برای شناسایی پژوهشگران پراستناد، ۱۳۴ هزار و ۸۳۲ مقاله پراستناد در نشریه‌های نمایه شده «وب‌آوساینس» در حوزه علوم و علوم اجتماعی در ۱۱ سال گذشته (از ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵) پیمایش شده‌اند.

مقاله‌های پراستناد آنهایی هستند که بیشترین استناد را در حوزه‌های موضوعی خود می‌گیرند و در یک درصد نخست جای دارند و در پایگاه «شاخص‌های اساسی علم» (ISI) فهرست می‌شوند.

هم‌چنین، پژوهشگرانی که مقاله پراستناد دارند، پژوهشگران تأثیرگذار به‌شمار می‌روند و آنهایی که نامشان با فراوانی بیشتری می‌آید تاثیرگذارتر هستند. از این رو، پژوهشگران بر پایه شمار مقاله‌های پراستنادشان رتبه‌بندی و آنهایی که در رتبه‌های نخستین جای گرفته‌اند به عنوان پژوهشگر پراستناد معرفی می‌شوند.

در ویرایش پیشین فهرست پژوهشگران پراستناد، ۶ دانشمند ایرانی بودند، ولی در ویرایش ۲۰۱۷، هفت ایرانی در این فهرست جای گرفته‌اند.

نام پژوهشگران ایرانی پراستناد، به همراه حوزه موضوعی، وابستگی سازمانی نخست، و وابستگی سازمانی دوم آنها در زیر آمده است:

مهدی دهقان: حوزه مهندسی ریاضیات، دانشگاه صنعتی امیرکبیر

داود دومیری گنجی: حوزه مهندسی، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل

مفید گرجی بندپی: حوزه مهندسی، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل

محسن شیخ‌الاسلامی: حوزه مهندسی، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل

علی کاوه: حوزه علوم رایانه، دانشگاه علم و صنعت ایران

طاهر نیک‌نام: حوزه مهندسی، دانشگاه صنعتی شیراز

شهرام رضاپور: حوزه ریاضیات ، دانشگاه چاینا مدیکال « China Medical University» تایوان و وابستگی سازمانی دوم دانشگاه شهید مدنی آذربایجان

گفته شده است که فهرست پژوهشگران پراستناد سال ۲۰۱۷ نزدیک به ۳ هزار و ۴۰۰ پژوهشگر را در بر دارد که پیشگام تأثیرگذاری علمی در حوزه‌های موضوعی خود هستند.

جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.