۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۸۳۴۹ ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۹ دسته: حمل و نقل، مشارکت عمومی-خصوصی
۰

از سال گذشته تا به حال دولت هند روشی جدید برای تسریع در اجرای پروژه های ساخت بزرگراه را در دستور کار قرار داده که در این مدت ۴۸ پروژه تصویب و ۴۲ پروژه به ارزش ۶.۷ میلیارد دلار وارد فاز عملیاتی شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد هند به منظور تسریع در انجام پروژه های عمرانی توسط بخش خصوصی از سال گذشته میلادی روش جدیدی را در قالب قراردادهای PPP ارائه نموده است.

در قالب قراردادهای جدید دولت هند که نام آن را HAM نهاده است دولت در بخشی از هزینه احداث پروژه ها سهیم می شود و ریسک بازگشت سرمایه بخش خصوصی کاهش می یابد.

از سال گذشته میلادی این قراردادها به طور گسترده در زمینه ساخت بزرگراه در کشور هند به کار گرفته شده و از آن زمان تا به حال بیش از ۴۸ پروژه در این قالب تصویب شده است. از ۴۸ پروژه تصویب شده تا به حال بیش از ۴۲ پروژه به ارزش۴۳۵ میلیارد روپیه هند معادل ۶.۷ میلیارد دلار مراحل تأمین مالی را طی کرده و وارد فاز اجرایی شده است.

پیمان کاران بخش خصوصی معتقدند استفاده از قراردادهای جدید PPP موسوم به HAM به خوبی توانسته است رضایت سرمایه گذاران بخش خصوصی را برای سرمایه گذاری در اجرای پروژه های عمرانی جلب نماید.

همچنین انتظار می رود روند تصویب و اجرای پروژه ها در این قالب بازهم روندی صعودی داشته باشد که در نهایت به توسعه و احداث سریعتر بزرگراه های هند منجر خواهد شد.

در حال حاضر دولت هند مناقصات مربوط به ساخت بزرگراه را به روش های مختلف و در قالب قراردادهای PPP برگزرا می کند. با این حال از زمان معرفی روش HAM، دولت هند مناقصات مربوط به بخشی از پروژه های ساخت بزرگراه را به این روش برگزار کرده است. همچنین با وجه به نتایج موفقیت آمیز این روش، دولت هند قصد دارد سهم بیشتری از مناقصات را به این روش ارائه نماید.

روش HAM در مقایسه با روش EPC بار مالی کمتری برای دولت دارد و در مقایسه با روش BOT اطمینان بیشتری برای بازگشت سرمایه بخش خصوصی ایجاد می کند.

منبع: فایننشال اکسپرس



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.