۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۸۱۲۹ ۲۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۵ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

کشورهای ترکیه، افغانستان، آذربایجان، ترکمنستان و گرجستان قصد دارند با کاهش محدودیت های گمرکی یک مسیر ترانزیتی مشترک شامل مسیر ریلی و جاده ای راه اندازی نمایند.

به گزارش مسیر اقتصاد کشورهای ترکیه، افغانستان، آذربایجان، ترکمنستان و گرجستان در روز چهارشنبه هفته جاری و در شهر عشق آباد توافقی را به منظور ایجاد یک مسیر ترانزیتی منعقد کرده اند.

این مسیر ترانزیتی که «لاپیز لازولی» نام دارد علاوه بر یک مسیر ریلی، یک مسیر جاده ای را نیز شامل می شود. با اینحال قطارها و وسایل نقلیه در این مسیر از دریای خزر عبور خواهند کرد تا از کشور ترکمنستان در سواحل شرقی دریای خزر به کشور آذربایجان در سواحل غربی آن برسند.

۵ کشور ترکیه، افغانستان، آذربایجان، گرجستان و ترکمنستان از ۵ سال قبل مذاکرات را برای دستیابی به این توافق ایجاد یک مسیر ترانزیتی مشترک آغاز کرده بودند.

طبق این توافق این ۵ کشور محدودیت های گمرکی را برای کالاهای یکدیگر کاهش می دهند تا بتوانند تعاملات تجاری و اقتصادی خود را گسترش دهند و مسیر ترانزیتی مشترکی را راه اندازی نمایند.

احمد ییلدیز وزیر امور خارجه کشور ترکیه در نشست خبری مربوط به این توافق در عشق آباد گفت: «ترکیه از ایجاد این مسیر ترانزیتی به شدت استقبال می کند. این مسیر می تواند به منظور اتصال بهتر و سریعتر آسیا و اروپا نیز کمک نماید.»

لازم به ذکر است خط آهن مشترک سه کشور آذربایجان، گرجستان و ترکیه که از شهر باکو در سواحل غربی دریای خزر تا استانبول امتداد دارد نیز در ماه جاری میلادی به بهره برداری رسیده است.

این درحالیست که عبور از ایران بهترین مسیر برای ترانزیت کالا بین کشورهای ترکیه و افغانستان است اما رویکرد منفعلانه ایران موجب شده این کشور از مسیرهای ترانزیتی جدید در منطقه بیرون بماند.

منبع: حریت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.