۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۶۹۹۵ ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰ دسته: تجارت و دیپلماسی، سازمان تجارت جهانی
۰

جلوگیری آمریکا از تشکیل جلسات حل اختلاف سازمان تجارت جهانی نشان می دهد این کشور، اثرگذرای قابل توجهی بر این سازمان دارد و می تواند روند رسیدگی به شکایت ها را مختل نماید. این مسئله استقلال WTO را با چالش مواجه می کند.

به گزارش مسیر اقتصاد روبرت آزِوِدو مدیرکل سازمان تجارت جهانی در حاشیه نشست همکاری اقتصادی کشورهای شرق آسیا از مانع تراشی آمریکا در تشکیل جلسات رسیدگی به شکایات کشورها در سازمان تجارت جهانی پرده برداشت.

به گفته آزِوِدو آمریکا از تشکیل جلسات هیئت حل اختلاف سازمان تجارت جهانی جلوگیری کرده و این مسئله عملکرد این سازمان در حل اختلافات را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

مدیرکل سازمان تجارت جهانی بیان کرده که مقامات آمریکایی معتقدند سازوکارهای رسیدگی به حل اختلافات و شکایت های سازمان تجارت جهانی مشکلات ساختاری متعددی دارد و اعلام کرده اند تا این مشکلات ساختاری مرتفع نشود اجازه برگزاری جلسات جدید و رسیدگی به پرونده های شکایت ها را نخواهند داد.

این درحالیست که طبق گفته مدیر کل سازمان تجارت جهانی دیگر کشورهای عضو این سازمان چنین تصوری در مورد هیئت حل اختلاف سازمان تجارت جهانی ندارند و عملکرد آن را چندان مشکل آفرین نمی دانند.

آمریکا در سال های اخیر قوانین متعددی برخلاف قواعد سازمان تجارت جهانی به تصویب رسانده و این مسئله موجب شده در روند شکایت ها و حل اختلاف سازمان تجارت جهانی در موارد متعددی مقصر شناخته شود. از این رو دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و دیگر مقامات دولت این کشور بارها علیه عملکرد سازمان تجارت جهانی سخن گفته اند.

دونالد ترامپ در زمان رقابت های انتخاباتی خود عملکرد سازمان تجارت جهانی را «فاجعه بار» توصیف کرده بود و قول داده بود در صورت انتخاب شدن به عنوان رئیس جمهور، آمریکا را از این سازمان خارج خواهد کرد.

با اینحال ترامپ از زمان شروع فعالیت خود به عنوان رئیس جمهور آمریکا تا به حال به این وعده خود عمل نکرده اما چند ماه قبل دستور بررسی تعهدات خارجی آمریکا، ازجمله تعهدات به سازمان تجارت جهانی در زمینه تطابق با منافع ملی این کشور را صادر کرده است و وعده داده اگر هر تعهد خارجی با منافع ملی آمریکا در تضاد باشد به سرعت آن را ملغی خواهد کرد.

جلوگیری آمریکا از تشکیل جلسات حل اختلاف سازمان تجارت جهانی نشان می دهد این کشور اثرگذرای قابل توجهی بر این سازمان دارد و می تواند روند رسیدگی به شکایت ها را مختل نماید.

منبع: بلومبرگ



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.