۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۶۳۹۳ ۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۷ دسته: کشاورزی
۰

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به ادعای وزیر بهداشت در خصوص کم کیفیت بودن گندم های تولید داخل گفت: تا به حال گندم با کیفیت بالا وارد کشور نشده و در دو سه مقطع که گندم‌های وارداتی را چک کرده ایم، مزیت کیفیتی بالایی نسبت به تولیدات داخلی نداشته و از نظر کیفیت، گندم‌های داخلی در سطح بسیار بالایی قرار دارد.

به گزارش مسیر اقتصاد ۲۳ مهرماه دکتر هاشمی وزیر بهداشت در مصاحبه ای به پائین بودن کیفیت آردهای مربوط به گندم های ایرانی اشاره کرده و گفت: حق مصرف کنندگان داخلی این نیست که گندم بی کیفیت داخلی مصرف نمایند.

وزیر بهداشت با اشاره به موضوع غنی سازی آرد، گفت: نانواها شاکی هستند و می‌گویند آرد ایرانی که در اختیارشان قرار می‌گیرد، چسبندگی لازم را ندارد و می‌گویند حتما باید این گندم با گندم وارداتی مخلوط شود تا بتوانیم آن را استفاده کنیم و نمک بیشتری هم به آن نزنیم.

قاضی زاده هاشمی گفت: از طرفی نرخ جهانی گندم ۶۰۰ تا ۶۵۰ تومان است در حالیکه ما گندم را با قیمت بیش از ۱۰۰۰ تومان می‌خریم. یعنی علاوه بر پرداخت این مابه التفاوت، نانوا هم مجبور است نمک بیشتری به خمیرش اضافه کند که این موضوع باعث آسیب دیدن سلامت مردم می‌شود و در حوزه سلامت هم باید هزینه جداگانه‌ای انجام دهیم.

این درحالیست که تا پیش از این، هیچگونه گزارشی مبنی بر کم کیفیت بودن گندم های تولید داخل ارائه نشده بود و این برای اولین بار است که پس از گذشت چند سال از خودکفایی در تولید گندم، این اظهارات آن هم در زمانی که کشاورزان پیگیر مطالبات خود هستند، مطرح شده است.

واکنش معاون وزیر کشاورزی به ادعاهای وزیر بهداشت

در همین راستا معاون وزیر جهاد کشاورزی ۵ آبان ماه گفت: قیمت گندم ایرانی با کیفیت و خصوصیاتی که دارد کمتر از ۲۵۰ تا ۲۸۰ دلار نیست.

کشاورز تاکید کرد: پست‌ترین گندم، گندم دامی است که اصلا در کشور ما تولید نشده و گندم‌هایی که برخی دوستان می‌گویند قیمت‌شان کیلویی حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ تومان است، گندم‌های باکیفیت پایین هستند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره اینکه آیا گندم‌های وارداتی به کشور از نوع کم‌کیفیت آن بوده است، افزود: گندم با کیفیت بالا وارد کشور نشده و در دو سه مقطع که گندم‌های وارداتی را چک کردیم مزیت کیفیتی بالایی نسبت به تولیدات داخلی نداشتند و از نظر کیفیت، گندم‌های داخلی در سطح بسیار بالایی قرار داشت؛ ضمن اینکه ۴۰ درصد گندم تولیدی کشور ما درجه یک است.

ضعف نانوایان در پخت نان به کیفیت گندم داخلی مربوط نمی شود

کشاورز در واکنش به سخنان وزیر بهداشت مبنی بر کم‌کیفیت بودن گندم داخلی که موجب می‌شود نانوا ناچار به استفاده زیاد از نمک در آرد شود، گفت: هر محصول کشاورزی یک طول رشد رسیدن دارد؛ یعنی روزی که ما از مزرعه، گندم یا برنج را برداشت می‌کنیم همان روز نمی‌توانیم آن را تبدیل به آرد یا پلو کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: دوم اینکه خمیر از زمان درست شدن آن هم با مصرف مایه خمیر مناسب تا موقعی که می‌خواهد وارد تنور شود باید چند ساعت در یک درجه حرارت مناسب نگهداری شود تا مرحله تکاملش را طی کند.

عباس کشاورز افزود: ‌در واحدهای نانوایی باید ۲۰ پاتیل خمیر داشته باشند و این خمیرها به خوبی عمل بیایند و به دست شاطر برسند، نانوایی‌های ما چون فضای کافی ندارند، می‌خواهند با نمک و جوش شیرین این کار را انجام دهند.

وی گفت: قبلا نیز یک ماده خطرناک استفاده می‌کردند. این مساله را نباید به پای کیفیت گندم گذاشت و در حال حاضر در بسیاری از نانوایی‌ها نان با کیفیت بسیار مطلوب تولید می‌شود.[۱]

پینوشت:

[۱] خبرگزاری مهر کد خبر ۴۱۲۵۸۲۸



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.