۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۵۸۷۰ ۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۱ دسته: کشاورزی
۰

اسفندیاری مجری طرح گندم کشور اعلام کرد: بخش شیمی غلات موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر کشور سالانه دو هزار نمونه گندم از شهرستان های مختلف جمع آوری و عملیات ارزیابی کیفی روی ارقام مزبور انجام داده و مرغوبیت اکثر گندم های نمونه گیری شده را تایید کرده است.

به گزارش مسیر اقتصاد چندی پیش وزیر بهداشت در مصاحبه ای خبر از پائین بودن کیفیت گندم های داخلی در مقابل گندم های جهانی داده بود که این موضوع باعث اعتراضات گسترده ای از جانب فعالین بخش کشاورزی شد.

در این راستا اسماعیل اسفندیاری پور مجری طرح گندم وزارت کشاورزی روز گذشته طی گفتگویی با رادیو اقتصاد گفت: کم لطفی و بی مهری به گندم با کیفیت تولید داخلی از سوی برخی افراد ظلمی نابخشودنی به تولید و کشاورزان است.

این مقام مسئول ضمن اشاره به این جمله که سابقه کشت گندم در ایران به بیش از ۸ هزار سال می رسد، افزود: با توجه به اقلیم مناسب آب و هوایی تمامی گروه های گندم در کشور قابلیت کشت دارد.

وی ادامه داد: گندم به عنوان محصول محوری و کلیدی کشاورزی همواره جایگاه ویژه ای درتولید و مصرف مواد غذایی ملل جهان به ویژه ایران داشته است.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی ضمن اشاره به کیفیت نان گفت: کیفیت این کالا به دو عامل مهم یکی گندم تولیدی و دیگری مراحل پس از برداشت محصول از قبیل نگهداری، عملیات آسیابانی، فرآوری خمیر و پخت نام بستگی دارد.

وی افزود: دوره کاشت گندم در ایران از اول مهر شروع و تا اوائل دی ماه در مناطق گرم و خشک جنوب ادامه پیدا می کند که این بحث خود بیانگر این است که تمامی ارقام گندم در داخل کشور قابل تولید است.

تحقیقات وسیعی در حوزه کیفیت گندم داریم

اسفندیاری اظهارداشت: بخش شیمی غلات موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر کشور سالانه دو هزار نمونه گندم از شهرستان های مختلف جمع آوری و عملیات ارزیابی کیفی روی ارقام مزبور انجام می دهد.

وی گفت: تحقیقات علمی نشان می دهد ۵۰ درصد گندم تولیدی کشور با کیفیت بالا و تنها ۱۰ تا ۱۲ درصد به لحاظ کیفیت ضعیف است.

پائین بودن کیفیت گندم داخلی به بهانه واردات است

اسفندیاری گفت: طی سه دهه گذشته هر زمانی که کشور نیاز به واردات گندم نداشته یا حجم واردات به شدت کاهش یافته است، همواره بحث کیفیت گندم داخلی به بهانه های مختلف بالاخص طمع واردات در محافل و مجالس داغ می شود که این رویه کم لطفی و بی مهری به گندم تولیدی مملکت است.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.