۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۵۷۱۷ ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۲ دسته: کشاورزی، مدیریت واحد کشاورزی
۰

قانون تمرکز وظایف بازرگانی در وزارت جهاد کشاورزی از سال ۹۳ اجرایی شده و دستاوردهای مهمی داشته است؛ طبق این قانون باید سازمان های و بخش های مرتبط با محصولات کشاورزی از وزارت صمت به وزارت کشاورزی منتقل می شد. اما همچنان سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولید کنندگان که ۹۰ درصد فعالیتهایش در حوزه کشاورزی است، در وزارت صنعت باقیمانده و به وزارت کشاورزی منتقل نشده است.

به گزارش مسیر اقتصاد محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی اول آبان ماه در جمع نمایندگان فراکسیون ولایی مجلس حضور پیدا کرده و به سئوالات نمایندگان پاسخ داد.

در این جلسه مسائل اساسی بخش کشاورزی نظیر پیگیری مطالبات گندم کاران، برنامه های تولیدی این وزارتخانه در محصولات مختلف و همچنین تکمیل قانون تمرکز و زنجیره ارزش محصولات کشاورزی بحث و تبادل نظر شد.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به برنامه های این وزارتخانه در پرداخت مطالبات گندم کاران گفت: با ایجاد زنجیره تولید و توزیع می توانیم مشکلات این بخش را کاهش دهیم.

در این جلسه یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، ضمن اشاره به دستاوردهای مهم اجرای قانون تمرکز از وزیر جهاد کشاورزی تکمیل این قانون را خواستار شد.

به گفته غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نائب رئیس فراکسیون ولایی مجلس این وزارتخانه توانست با اجرای قانون تمرکز طی ۴ سال تراز بازرگانی منفی بخش کشاورزی را ۶ میلیارد دلار بهبود بخشد.

گفتنی است طبق قانون تمرکز بخش بازرگانی در وزارت جهاد کشاورزی کلیه فعالیتهای بازرگانی محصولات کشاورزی و غذایی به وزارت جهاد کشاورزی به عنوان نهاد متولی امر تولید واگذار شد تا برنامه ریزی مناسبی برای حمایت از تولیدات داخلی صورت بگیرد.

تداوم موفقیت های وزارت جهاد کشاورزی در گروی اجرای کامل قانون تمرکز

به نظر می رسد دولت باید در جهت تداوم موفقیت های خود در این بخش، علیرغم ادامه اجرای قانون تمرکز، شرایط را برای اجرای کامل این قانون نیز فراهم کند.

پس از اجرای قانون تمرکز همچنان برخی سازمان ها بین وزارت صنعت، معدن وتجارت و وزارت جهاد کشاورزی مشترک بوده و علیرغم فعالیتهای کشاورزی و غذایی همچنان به وزارت جهاد کشاورزی منتقل نشده است.

سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولید کنندگان یکی از سازمان هایی است که همچنان در وزارت صنعت قرار دارد، در حالیکه حدود ۹۰ درصد فعالیت های آن در حوزه کشاورزی است.

نمایندگان مجلس در جهت تکمیل قانون تمرکز اقدام کنند

دراین راستا حسینعلی حاجی دلیگانی دیگر عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ۱۹ مهرماه طی گفتگویی بیان کرده بود: باید هر چه سریعتر با مطالعه کارشناسانه و ارائه طرحی هوشمندانه، سازمان حمایت از وزارت صمت به وزارت جهاد کشاورزی منتقل شود.

به گفته حاجی دلیگانی این موضوع نیازمند آماده سازی طرحی توسط نمایندگان مجلس است تا هرچه سریعتر این سازمان به وزارت کشاورزی منتقل شوند.

انتقال سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان به وزارت جهاد کشاورزی منجر به ایجاد اطلاعات دقیق در حوزه تنظیم بازار محصولات کشاورزی خواهد شد و از نابسامانی در بازار محصولات کشاورزی جلوگیری به عمل خواهد آمد.

پینوشت:

[۱] خبرگزاری ملت کد خبر ۳۵۳۵۴۲



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.