۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۵۴۹۳ ۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۵ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

شیخی گفت: ایران نباید منتظر پیوستن به WTO باشد و باید با کشورهای مختلف برای توسعه روابط تجاری وارد تجارت دوجانبه شود. با انعقاد توافقنامه های تجارت دوجانبه با کشورهای طرف تجاری می توان نیازهای تجاری را رفع نمود و هیچ نیازی هم به پیوستن به WTO نیست.

دکتر عبدالمجید شیخی اقتصاددان و نویسنده کتاب اقتصاد و برنامه ریزی در گفتگو با مسیر اقتصاد در رابطه با طولانی شدن عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی و راهکارهای جایگزین برای توسعه تجارت بین المللی ایران گفت: با انعقاد توافقنامه های تجارت دوجانبه با کشورهای طرف تجاری می توان نیازهای تجاری را رفع نمود و هیچ نیازی هم به پیوستن به WTO نیست.

شیخی گفت: موانع پیوستن ایران فقط اقتصادی و تجاری نیست، بلکه مسائل سیاسی و دشمنی آمریکا و متحدانش با ایران هم سبب شده تا عضویت ایران در این سازمان به درازا بکشد.

وی افزود: کسانی از الحاق به سازمان تجارت جهانی بهره مند می شوند که صادرکننده خالص باشند و ۳ مزیت کیفیت بالاتر، قیمت تمام شده کمتر و تولید سفارش محور انبوه با برند جهانی را داشته باشند.

شیخی با بیان اینکه ایران اکنون فقط در زمینه صادرات نفت چنین مزایایی دارد، گفت: آمریکا در سازمان تجارت جهانی مانع از این شده که نفت جزء کالاهای مطرح در این سازمان باشد و عملا دست ایران را از پشت بسته است.

این اقتصاددان در ادامه با بیان اینکه ما نباید منتظر گشایش در مسیر پیوستن ایران به WTO باشیم، گفت: هیچ مانعی بر سر راه تجارت ایران با کشورهای دیگر وجود ندارد و ایران می تواند به راحتی با کشورهای طرف تجاری اش و حتی کشورهای عضو WTO هم توافقنامه تجارت دوجانبه منعقد نماید.

وی افزود: توافقنامه تجارت ترجیحی (توافقنامه تجارت دوجانبه) ایران و ترکیه یکی از این توافقنامه هاست که البته مشکلات اساسی دارد و سبب شده تولید داخلی با آسیب های جدی مواجه شود و ضروری است تا این توافقنامه مورد اصلاح و بازنگری قرار گیرد.

وی در پایان گفت: یکی از مشکلات اساسی ما در زمینه اقتصاد و تجارت بحث مدیریت ناصحیح و نبود درک صحیح در این زمینه است و لازم است تا به طور جدی برای این مشکلات چاره اندیشی شود.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.