۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۵۴۸۲ ۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۶ دسته: تجارت و دیپلماسی، سازمان تجارت جهانی
۰

ترامپ در اظهاراتی گفته که سازمان تجارت جهانی سبب بهره کشی از آمریکا شده است. این در حالیست که آمریکا بیشترین منفعت را از این سازمان برده و دائما نیز قوانین این سازمان را نقض کرده است.

به گزارش مسیر اقتصاد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی روز پنج شنبه (۲۶ اکتبر) بیان داشته که سازمان تجارت جهانی با هدف بهره کشی از آمریکا تشکیل شده است.

وی افزود: سازمان تجارت جهانی برای منفعت همه طرف‌ها غیر از ما تشکیل شده است. آن ها طوری از آمریکا بهره‌کشی کرده‌اند که باورتان نمی‌شود.

ترامپ همچنین گفت: ما در تمام شکوائیه ها در سازمان تجارت جهانی مغلوب می‌شویم، چون کمتر از دیگران در آنجا قاضی داریم.

این اظهارات ترامپ در حالی انجام شده است که هیچ کشوری به اندازه آمریکا از سازمان تجارت جهانی برای گشودن بازاره های خارجی به روی محصولات خود و دفاع از صنایع داخلی خود استفاده نکرده است. در حال حاضر نیز که این کشور احساس می کند در حداکثر کردن منافعش توسط این سازمان موفق نبوده، چنین اظهاراتی می نماید.

آمریکا دائما قوانین سازمان تجارت جهانی را نقض کرده است

آمریکا از زمان آغاز به کار سازمان تجارت جهانی یکسری قوانینی را الزام نمود تا کشورها به آن ها عمل نمایند، این قوانین تاکنون منافع آمریکا را به همراه داشته است.

اما در برهه های مختلف آمریکا به قوانین وضع شده پایبند نبوده و قوانین تجاری وضع شده توسط آمریکا به وضوح با قوانین سازمان تجارت جهانی در تضاد بوده است.

در حال حاضر نیز آمریکا برخلاف آن قوانین عمل می نماید و قوانینی را به تصویب رسانده که کشور آمریکا در آن ملزم شده است تا از کالاهای تولید داخل استفاده نماید.

سایر کشورها هم که از این بابت به سازمان تجارت جهانی شکایت می کنند، این کشور ادعا می نماید که ما از عضویت در این سازمان متضرر می شویم.

با این اوصاف سازمان تجارت جهانی در حال حاضر کارآمدی خود را از دست داده است و از زمان تشکیل آن تاکنون کشورها موفق به دستیابی به توافق جامع تجاری جدید نشده اند. این نشان می دهد که WTO در بهبود وضعیت تجاری کشورها به یک بن بست رسیده است.

توافقنامه های تجاری دوجانبه راهکار جایگزین سازمان تجارت جهانی است

در این شرایط کشورها نسبت به این سازمان نا امید شده و به سمت الگوی های جدید تجارت حرکت کرده اند. یکی از پرکاربردترین الگوها در این زمینه که بسیار مورد توجه کشورها قرار گرفته، انعقاد توافقنامه تجارت دوجانبه است.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.