۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۵۳۷۲ ۰۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۶ دسته: پیمان پولی دوجانبه، تجارت و دیپلماسی
۰

کشور چین به زودی قرارداد نفتی یوآنی قابل تبدیل به طلا را راه اندازی می کند. همچنین این کشور اعلام قیمت نفت به یوآن را نیز در دستور کار دارد. این اقدامات چین گام بلندی در راستای حذف دلار از مبادلات جهانی است.

به گزارش مسیر اقتصاد کشور چین که یکی از بزرگترین واردکننده های انرژی در جهان است قصد دارد در سال جاری میلادی یعنی کمتر از ۲ ماه دیگر قرارداد نفتی مبتنی بر یوآن را راه اندازی نماید.

استراتژی جدید چین برای مقابله با دلار این است که از بازار انرژی مدد بگیرد. همچنین این کشور ممکن است در ماه های آتی روش جدیدی برای قیمت گذاری نفت معرفی نماید که در آن به جای دلار از یوآن استفاده شود.

به گزارش بلومبرگ، به گفته آدام لوینسون، رئیس آژانس مدیریت دارایی آسیا، اصطلاح پترویوآن بیدار باشی است برای سرمایه گذارانی که تا به حال به برنامه های چین توجهی نکرده اند.

در اوایل سال جاری میلادی کشور چین اعلام کرد که قصد دارد یک قرارداد آتی نفت خام مبتنی بر یوآن راه اندازی کند که قابلیت تبدیل به طلا را نیز دارد. این قرارداد شرکای تجاری چین را قادر می سازد تا در ازای نفت خود یوآن چین و یا طلا دریافت نمایند. این در حالی است که نیازی به نگهداری پول به دارایی های چینی یا تبدیل آن به دلار وجود ندارد.

بر این اساس معیار جدید مبادلات نفتی به صادرکنندگانی از قبیل ایران، روسیه و ونزوئلا این امکان را خواهد داد تا با مبادله نفت بر اساس یوآن از تحریم های آمریکا رهایی یابند.

طبق گفته تحلیلگران، قرارداد جدید این امکان را فراهم خواهد ساخت تا ابزاری برای کاهش هزینه های شرکت های چینی باشد و در عین حال برنامه های کشور چین در راستای تقویت جایگاه بین المللی پول ملی اش را عملیاتی می نماید. اما مهم ترین اثر این اقدام چین آن است که به عمر دلار آمریکا به عنوان ارز مورد استفاده در تراکنش های بین المللی پایان خواهد داد.

برگرفته از: راشاتودی و دیلی اکونومیست



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.