۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۵۳۴۰ ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۳ دسته: دولت و حکمرانی
۰

دولت هند از سال ۲۰۰۹ میلادی اجرای یک طرح یکسان سازی هویت اقتصادی شهروندان را به منظور جلوگیری از فساد و فرار مالیاتی در دستور کار قرار داده و تا به امروز برای بیش از ۱.۱ میلیارد نفر کد دیجیتالی یکتا صادر نموده است.

به گزارش مسیر اقتصاد دولت هند به تازگی اقدامات متعددی در راستای ایجاد شفافیت در نظام اقتصادی را در دستور کار قرار داده است. مهم ترین برنامه دولت هند در این زمینه راه اندازی یک سامانه تشخیص هویت برای تمامی ۱.۲ میلیارد نفر جمعیت این کشور است.

ایجاد شفافیت اقتصادی و جلوگیری از فساد با راه اندازی سامانه یکتای اطلاعات اقتصادی

مسئله شفاف سازی اطلاعات اقتصادی و برقراری امکان تشخیص هویت یکتا برای افراد جامعه یکی از دغدغه های اصلی مردم کشورهای دنیا محسوب می شود. دولت هند نیز در طول دهه گذشته تلاش کرده است با راه اندازی یک سامانه جامع و گسترده در این راستا قدم بردارد.

هدف از راه اندازی چنین طرحی ایجاد شفافیت اقتصادی، جلوگیری از فسادهای دولتی و غیر دولتی، جلوگیری از فرارهای مالیاتی و جلوگیری از نقل و انتقال پول های مشکوک یا همان پولشویی عنوان شده است.

راه اندازی طرح آدهار بیش از ۱.۴ میلیارد دلار هزینه داشته است

برای این منظور دولت هند بررسی ابعاد قانونی و اجرایی طرحی با نام آدهار را از سال ۲۰۰۹ میلادی آغاز کرده و تا به حال بیش از ۸۹ میلیارد روپیه معادل ۱.۴ میلیارد دلار برای راه اندازی آن هزینه کرده است. گرچه در دو سال اخیر بخش بیشتری از اقدامات مربوط به عملیاتی شدن این طرح نهایی شدن و به مرور میزان هزینه کرد دولت در آن نیز کاهش یافته است.

در همین راستا در سال ۲۰۱۶ میلادی قانون آدهار نیز با هدف یکسان سازی هویت اقتصادی شهروندان هندی به تصویب رسیده و در دستور کار وزارت الکترونیک و اطلاعات کشور هند قرار گرفته است.

دولت هند برای پیشبرد عملیات مربوط به طرح یکسان سازی هویت اقتصادی شهروندان یک سازمان مخصوص ایجاد کرده و وظیفه این سازمان را عملیاتی نمودن طرح آدهار در نظر گرفته است. وظیفه این سازمان توسعه سیاست ها و روند های سیستم آدهار است که کد های دیجیتالی مردم در آن ذخیره می شود و اقدامات مختلف مردم در این سامانه جمع آوری می گردد.

یکسان سازی هویت اقتصادی مردم با یک کد دیجیتالی ۱۲ رقمی

در این طرح یک کد دیجیتالی ۱۲ رقمی، که کد آدهار نامیده می شود، به هر شهروند هندی اختصاص داده می شود و تمامی فعالیت های اقتصادی فرد اعم از حساب های بانکی، پرداخت مالیات و دیگر اقدامات وی با استفاده از این کد دیجیتالی مشخص و شفاف می گردد.

اجرای آزمایشی این طرح در برخی ایالت های کشور هند از سال ۲۰۱۰ آغاز شده است. در طول ماه های اخیر نیز طبق اعلام دولت هند اقدامات فنی و اجرایی لازم برای عملیاتی شدن این طرح تقریبا تمام شده و از سال ۲۰۱۰ تا به حال بیش از ۱.۱ میلیارد کد آدهار از سوی دولت هند صادر شده است.

طبق گفته مقامات دولت هند، به دلیل جمعیت بیش از ۱.۲ میلیارد نفری این کشور، طرح آدهار بزرگترین طرح اطلاعات اقتصادی در تمام کشورهای جهان محسوب می شود.

اتصال حساب های بانکی به کد آدهار الزامی است

در طول ماه های اخیر دولت هند در حال اجرایی نمودن آخرین گام های طرح آدهار است و در همین راستا بانک مرکزی کشور هند اعلام کرده است اتصال تمامی حساب های بانکی شهروندان هندی به سامانه آدهار الزامی است.

طبق اعلام بانک مرکزی هند اتصال حساب های بانکی به سامانه آدهار، علاوه بر ایجاد شفافیت اقتصادی، موجب کاهش پول شویی در اقتصاد این کشور خواهد شد.

آگاهی از اطلاعات اقتصادی مردم توسط دولت لازمه حکومت داری است

از سوی برخی از مردم کشور هند راه اندازی سامانه جامع اطلاعات اقتصادی به منزله سرک کشیدن دولت در اطلاعات شخصی شهروندان عنوان شده است، اما دولت این کشور بدون توجه به این انتقادها قصد دارد طرح آدهار را به طور کمل اجرا نماید.

دولت هند اعلام کرده است اطلاعات شهروندان در سامانه آدهار در اختیار دیگر افراد قرار نمی گیرد. اما آگاهی دولت از این اطلاعات به منظور جلوگیری از فسادها و رانت ها و احقاق حقوق مردم با اخذ مالیات عادلانه یکی الزامات حکومت داری است.

برگرفته از: سایت سازمان یکتاسازی اطلاعات کشور هند و پایگاه خبری داون



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.