۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۵۲۷۸ ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۱ دسته: کشاورزی، ماهی تیلاپیا کارشناس: امین محمودی
۰

دولت زیمباوه با حمایت های فراوان از تولید و پرورش ماهی تیلاپیا برنامه دارد تا پایان سال، تولید این ماهی را به ۱.۵ میلیون تن برساند. رئیس جمهور این کشور برای صادرات ماهی تیلاپیا به اروپا برنامه ریزی کرده است.

به گزارش مسیر اقتصاد شیلات زیمباوه یک برنامه آبزی پروری وسیع را در سطح این کشور آغاز کرده است. این برنامه را می توان نخستین سرمایه گذاری عمده این کشور در صنعت شیلات نامید که با کمک و حمایت دولت این کشور صورت خواهد گرفت.

این برنامه که موسوم به برنامه ملی شیلات زیمباوه است، هفته گذشته رسما توسط رابرت موگابه رئیس جمهور این کشور افتتاح شد.

تولید یک و نیم میلیون ماهی تیلاپیا، هدف زیمباوه در بخش شیلات

برای تولید ماهی در این طرح سد مخزن سد توکو انتخاب شده است و در حال حاضر ۲۰۰ هزار بچه ماهی تیلاپیا در آن نگهداری می شود. با این وجود دولت زیمباوه قصد دارد تا پایان سال جاری یک و نیم میلیون ماهی تیلاپیا در این سد تولید نماید.

صنعت شیلات در زیمباوه صنعت کوچکی به حساب می آید اما با این وجود استقبال از این صنعت در این کشور بالاست. به طوری که مردم اطراف سد توکو از ابتدای سال تاکنون ۲۰ هزار درخواست ماهیگیری و پرورش ماهی در این کشور داشته اند.

در حال حاضر زیمباوه از سه مخزن پرورش ماهی خود تنها ۱۸ هزار و ۴۰۰ تن ماهی تولید می کند که ۱۰ هزار تن آن توسط یک شرکت تولید می شود. با این وجود اگر این کشور از ۴۱ مخزن دیگر خود به درستی استفاده کند می تواند ۱.۵ میلیون ماهی در سال تولید کند.

امنیت غذایی و ایجاد اشتغال با پرورش ماهی تیلاپیا در زیمباوه

شویی محوفا فرماندار استان ماسوینگو با بیان اینکه هدف دولت از اجرای برنامه پرورش تیلاپیا تأمین امنیت غذایی و اشتغالزایی گسترده در این کشور بوده است، گفت: این مخزن در دریاچه پشت سد توکو توسط یک شرکت ایتالیایی ساخته شد که سبب ایجاد هزاران شغل برای مردم محلی، افزایش درآمد آن ها و بهبود تغذیه آنان شده است.

محوفا افزود: برای توسعه بخش شیلات و بهبود وضعیت آبزی پروران، ماهیگیران و تولید کنندگان خوراک ماهی اتحادیه ای را تشکیل داده ایم. گرچه کشور زیمباوه در منطقه ای خشک واقع شده ولی ظرفیت های زیادی برای تولید ماهی دارد.

صنعت شیلات زیمباوه هنوز صنعت توسعه یافته و گسترده ای محسوب نمی شود و عمده تجارت وابسته به این صنعت در دریاچه های کاریبا، چیرو و دارندل، به تولید و پرورش ماهی تیلاپیا مروبط می شود.

انجمن تولیدکنندگان ماهی زیمباوه معتقد است که جنوب، غرب و شمال غربی زیمباوه به این دلیل که برای پرورش و تولید ماهی با ریسک زیادی روبروست بهترین منطقه برای تولید و پرورش ماهی تیلاپیا است.

اعضای این انجمن معتقدند که آبزی پروری به مثابه یک کشاورزی تجاری است؛ با این تفاوت که آب مورد استفاده در پرورش ماهی مصرف نمی شود و می توان از آن در دیگر بخش ها همچون کشاورزی استفاده کرد.

مناطق خشک زیمباوه به تولید ماهی تیلاپیا اختصاص یافته است

با توجه به این که زیمباوه یک کشور گرم و خشک محسوب می شود، پرورش ماهی در این کشور نقش پررنگی در کاهش خشکسالی، تولید محصولات کشاورزی برای معیشت مردم و امنیت غذایی ایفا می کند. علاوه بر این صادرات ماهی فرآوری شده نیز موجب تقویت توسعه اقتصادی در این کشور می گردد.

به دلیل کمبود منابع آبی، آبزی پروران این مناطق به خاطر حفظ منابع آبی برای کشاورزی، عمدتا تیلاپیا را برای پرورش انتخاب می کنند و طبق گفته مسئولین محلی اطراف سد توکو آن ها انتظار دارند تا پایان سال به دستاورد تولید ۱ و نیم میلیون تیلاپیا دست یابند.

تشویق مردم به تولید ماهی تیلاپیا با حمایت های دولت

علاوه بر تولید ماهی تیلاپیا در مخزن پشت سد توکو، دولت زیمباوه مردم این کشور را به طرق مختلف تشویق می کند تا در حوضچه های مزارع خود و همچنین در روستاها به پرورش و تولید ماهی تیلاپیا بپردازند.

بزرگترین مخزن پرورش ماهی در جهان در زیمباوه واقع شده است، در همین خصوص رابرت موگابه رئیس جمهور این کشور گفته است: سد توکو توانایی و ظرفیت صنعت شیلات زیمباوه و تجارت آن را افزایش داده است.

صادرات تیلاپیا به اروپا هدف رئیس جمهور زیمباوه

وی افزود: باید تولید خود را آسان تر کنیم و یک فرهنگ تجاری را در بین مردم ایجاد کنیم و بازار صادرات را هدف قرار دهیم چون تقاضای بالایی برای تیلاپیا در اروپا وجود دارد و زیمبابوه می تواند نقش بالقوه در بازار این ماهی داشته باشد.

موگابه گفت: برای تجارت ماهی تیلاپیا ما باید کشاورزان را آموزش دهیم و خدمات کمکی به آن ها ارائه دهیم و آن ها را از لحاظ ارائه تجهیزات و ماشین آلات، زیرساخت های ذخیره سازی و حمل و نقل ماهی تیلاپیا یاری نماییم.

فائو: پرورش ماهی تلاپیا به مردم زیمباوه کمک کرده است

فائو (سازمان غذا و کشاورزی جهانی) در خصوص زیمباوه می گوید: صنعت شیلات این کشور شامل ماهیگیری، آبزی پروری و ماهیگیری تفریحی است. طبق گزارش فائو، این کشور به پرورش و تولید ۱۱۴ گونه ماهی بومی و ۴۰ گونه ناشناخته دیگر می پردازد با این وجود تنها پرورش و تولید ماهی تیلاپیا به مردم زیمباوه کمک کرده است.

منبع: فیش سایت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.