۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۲۸۹۵ ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۴ دسته: کشاورزی
۰

یک کارشناس شیلات و تولیدکننده ماهی قزل آلا با بیان اینکه واردات تخم چشم زده ماهی قزل آلا بسیار بیشتر از نیاز داخلی است، گفت: این امر سبب ضرر تولیدکنندگان داخلی این صنعت شده است.

مهندس داریوش کشاورزی کارشناس شیلات و تولید کننده ماهی قزل آلا در گفتگو با مسیر اقتصاد درباره واردات تخم چشم زده ماهی قزل آلا به کشور گفت: کیفیت تولید داخلی تخم چشم زده ماهی قزل آلا حدود ۹۵ درصد نمونه استاندارد وارداتی و خارجی این محصول است و در سال های آتی به ۱۰۰ درصد می رسد.

واردات تخم چشم زده قزل آلا موجب ناامیدی تولیدکنندگان داخلی

کشاورزی افزود: متاسفانه در کشورمان به حدی تبلیغات تخم چشم زده وارداتیِ ماهی قزل آلا وجود دارد که دیگر خیلی کم تولیدکنندگان آبزیان به سمت تولید این محصول در داخل کشور می روند و حتی این موضوع باعث شده است که تولیدکنندگان کنونی تخم چشم زده هم به ادامه کار خود در این حوزه خوش‌بین نباشند.

این تولیدکننده ماهی قزل آلا گفت: متاسفانه تولید آبزیان در کشور با مشکلات عدیده ای روبروست و حمایت خاصی از تولید صورت نمی گیرد، این در حالی است که مسئولین انتظار دارند، ما با کشورهای خارجی رقابت هم داشته باشیم.

وی با بیان این نکته که تخم چشم زده وارداتی کیفیت پایینی دارد، گفت: واردات بی رویه تخم چشم زده سبب از بین بردن بازارهای داخلی برای تولید کنندگان تخم چشم زده شده است، زیرا چند برابر نیاز داخلی تخم چشم زده غیراستاندارد و درجه پایین به کشور وارد می شود که موجب اشباع بازار شده است.

وضعیت نابسامان تولید ماهی قزل آلا در کشور

کشاورزی گفت: متاسفانه ۲ سالی است که سازمان شیلات فقط به تولید ماهی قزل آلا در قفس وام می دهد در حالی که به نظر بنده این کار اشتباه اساسی است.

وی افزود: در سالهای اخیر ۴ هزار تولید کننده ماهی قزل آلا از کار بیکار شدند به همین دلیل می توان گفت صنعت قزل آلا با ۳۰ سال سابقه در کشور هیچ آینده ای ندارد.

کشاورزی اذعان کرد: قیمت فروش ماهی قزل آلا زیر قیمت تولید شده آن است، در حالی که قیمت تمام کالاها طی چندین سال اخیر افزایش یافته اما باوجود قیمت بالای خوراک ماهی و افزایش دستمزد کارگران، قیمت ماهی قزل آلا در بازار از ۱۶ تومان به ۱۲ تومان رسیده است.

این کارشناس شیلات کشور گفت: متاسفانه هدف سازمان شیلات تولید پایدار نیست و فقط به دنبال افزایش آمار در طی مدت زمانی خاص است به همین دلیل اشتغالزایی چندانی در این بخش صورت نمی گیرد.

لزوم حمایت از تولید داخلی ماهی تیلاپیا

کشاورزی در پایان در خصوص تولید ماهی تیلاپیا در کشور خاطر نشان کرد: وقتی در سال اقتصاد مقاومتی هستیم و یکی از بندهای اقتصاد مقاومتی تکیه بر تولید داخلی و مقابله با واردات محصولاتی است که مشابه داخلی دارند، پس ما باید از تولید داخلی آبزیانی مثل تیلاپیا حمایت کنیم.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.