۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۲۷۰۲ ۱۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۱ دسته: تجارت و دیپلماسی، سازمان تجارت جهانی
۰

حتی انعقاد و اجرایی شدن توافق برجام نیز نتوانسته تغییری در وضعیت عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی ایجاد نماید و به دلیل مشکلات سیاسی، ایران همچنان مسیر درازی تا عضویت در این سازمان پیش رو دارد.

به گزارش مسیر اقتصاد ایران بزرگترین اقتصاد در بین کشورهای جهان است که تا به حال به عضویت WTO درنیامده است. این در حالیست که بیش از ۲۱ سال از درخواست ایران برای عضویت در این سازمان می گذرد ولی تلاش های ایران هربار از سوی آمریکا و دیگر متحدانش بی نتیجه مانده است.

در اواسط سال ۲۰۱۵ میلادی توافق برجام بین ایران و کشورهای گروه ۵+۱ منعقد شد و مفاد آن از ابتدای سال ۲۰۱۶ میلادی اجرایی شد.

بعد از انعقاد توافق برجام انتظار می رفت روند عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی سرعت بگیرد اما اکنون که ماه های پایانی سال ۲۰۱۷ میلادی روبه پایان است هنوز این اتفاق رخ نداده و حتی تحول خاصی در روند عضویت ایران ایجاد نشده است.

طبق قوانین داخلی سازمان تجارت جهانی، برای عضویت یک کشور جدید در این سازمان لازم است تمامی کشورهای عضو موافقت خود را اعلام نمایند و در صورت مخالفت حتی یک کشور عضو نیز امکان عضویت کشور جدید فراهم نخواهد بود.

ایران بیش از ۲۱ سال پیش درخواست خود را برای عضویت در سازمان تجارت جهانی ارائه کرد اما این کشور بعد از حدود ۹ سال به عنوان عضو ناظر پذیرفته شد و روند عضویت این کشور آغاز شد.

حتی انعقاد و اجرایی شدن توافق برجام نیز نتوانسته تغییری در وضعیت عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی ایجاد نماید و به دلیل مشکلات سیاسی این کشور همچنان مسیر درازی تا عضویت در این سازمان پیش رو دارد.

در مقابل برخی مقامات ایرانی در طول دو سال اخیر در  زمینه عضویت در سازمان تجارت جهانی تغییر رویکرد داده اند و مشکلات سیاسی را دلیل اصلی عدم عضویت این کشور در سازمان تجارت جهانی می دانند.

به طوریکه به تازگی آقای مجتبی خسروتاج، معاون وزیر صنعت معدن و تجارت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در مصاحبه ای اعلام کرده است عضویت در سازمان تجارت جهانی از اولویت های ایران خارج شده است.

منبع: المانیتور



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.