۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۲۳۷۵ ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۱ دسته: کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

با وجود اینکه از زمان قانونی اعلام نرخ خرید تضمینی گندم گذشته و وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد افزایش ۱۰ درصدی نرخ خرید تضمینی را ارائه کرده است، هنوز این نرخ توسط دولت اعلام نشده است. به گفته عضو کمیسیون کشاورزی مجلس احتمال تایید پیشنهاد وزارت کشاورزی و افزایش نرخ خرید تضمینی گندم وجود دارد؛ لذا ضروری است طبق قانون این نرخ هرچه سریعتر اعلام گردد. شنیده ها حاکی از آن است که نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه مخالف اصلی حمایت از کشاورزان گندمکار است.

به گزارش مسیر اقتصاد با وجود اینکه خرید تضمینی گندم بهترین سیاست برای وضعیت فعلی است، اما در اجرای آن در سال گذشته سه ایراد اساسی وجود داشت که این ایرادات باعث اعتراض کشاورزان نسبت به عملکرد وزارت جهاد کشاورزی و دولت گردید:

  • نرخ خریدهای تضمینی برخلاف قانون در پایان شهریور ماه اعلام نشده و اعلام این قیمت ها در اسفندماه انجام گرفت.
  • نرخ خریدهای اعلامی کمتر از نرخ پیشنهادی وزارت جهادکشاورزی به عنوان نهاد متولی تولید بود.
  • پرداخت مطالبات گندم کاران با همان نرخ های تضمینی نیز به تعویق افتاد و آنگونه که باید مطالبات گندم کاران تابه حال پرداخت نشده است.

امسال نیز دولت برای حل این سه مشکل اقدام قابل توجهی تاکنون انجام نداده است و کارشناسان احتمال کاهش سطح کشت گندم را در سال های آینده با ادامه این روند می دهند.

احتمال افزایش ۱۰ درصدی قیمت خرید تضمینی گندم

علی اکبری عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ۱۰ مهر ماه در گفت وگویی از احتمال افزایش ۱۰ درصدی قیمت خرید تضمینی گندم در سال جدید خبر داد و گفت: این موضوع در راستای اقتصادمقاومتی و تامین امنیت غذایی است.

اکبری ادامه داد: دو گونه خرید تضمینی وجود دارد که یک نوع آن مانند گندم به عنوان یک کالای استراتژیک توسط دولت انجام می شود و نوع دیگر قیمت تضمینی است که برای محصولاتی مانند جو و کلزا مشخص می‌شود و از طریق بورس خرید انجام می پذیرد.

ضرورت افزایش نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی برای حمایت از تولید داخلی

با وجود اینکه از زمان اعلام نرخ خریدهای تضمینی سال زراعی ۹۶- ۹۷ گذشته است، اما نیاز است تا اعضای دولت با افزایش نرخ خریدهای تضمینی، کشاورزان گندم کار را در پوشش هزینه های تولیدی یاری نمایند.

علی اکبری نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در خصوص افزایش ۱۰ درصدی نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جدید گفت: نرخ خرید تضمینی ۱۴۶۳ تومان که توسط وزارت جهادکشاورزی اعلام شده است  یک قیمت مناسب است و می تواند انگیزه کشاورزان برای تولید را حفظ کند.

نماینده مردم شیراز در مجلس درخصوص اینکه آیا تاخیر در اعلام قیمت تضمینی گندم به عنوان یک کشت پاییزه در میزان کشت آن تاثیرگذار است، گفت: این مسئله مختص به گندم نیست و اعلام قیمت شورای اقتصاد در خصوص اقلام دیگر نیز با تاخیر مواجه است.»[۲]

پرداخت مطالبات گندم کاران تا اواخر مهرماه

در این میان پرداخت مطالبات گندم کاران از اهمیت بالایی برخودار بوده و نیاز است تا اعضای دولت با پیگیری های خود این موضوع را هر چه زودتر دنبال کنند.

در این راستا یزدان سیف ۴ مهرماه در گفت وگویی با اشاره به اینکه تاکنون ۸ میلیون و ۸۶۰ هزار تن گندم به صورت تضمینی خریداری شده است، گفت: بهای گندم خریداری شده تا امروز بیش از ۱۱.۵ هزار میلیارد تومان است که تاکنون نزدیک به ۸ هزار میلیارد تومان آن پرداخت شده است.

وی افزود: از مجموع بهای گندم خریداری شده حدود ۳۰ درصد باقی مانده است که تا پایان مهر با بودجه ای که از طرف سازمان برنامه و بودجه برای پرداخت طلب گندمکاران تخصیص داده می شود، این موضوع خاتمه خواهد یافت.[۱]

رئیس سازمان برنامه و بودجه مخالف حمایت از کشاورزان گندمکار

شنیده ها حاکی از آن است که رئیس سازمان برنامه و بودجه مخالف اصلی خرید تضمینی گندم و حمایت از کشاورزان به منظور تامین امنیت غذایی کشور است.

پرداخت مطالبات گندم کاران هر ساله و طبق پیش بینی هایی که در شورای اقتصاد انجام می گیرد باید پرداخت شود، اما نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه نشان داده است که چندان اعتقادی به پرداخت مطالبات گندم کاران و حمایت از بخش کشاورزی ندارد.

در این راستا نظر افضلی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی مقصر اصلی در عدم پرداخت به موقع مطالبات گندم کاران را سازمان برنامه و بودجه دانست و گفت: «وقتی ابلاغی از طرف دولت صورت گرفته است، این سازمان می بایست منابع مالی مورد نیاز را تخصیص می داد.»

افضلی همچنین در رابطه با بیمه محصولات کشاورزی سازمان برنامه و بودجه را مقصر دانست و گفت: «این سازمان کمک مالی لازم را برای بیمه محصولات کشاورزی انجام نداد.»

پینوشت:

[۱] خبرگزاری صداوسیما کد خبر ۱۸۲۲۸۴۷

[۲] خبرگزاری ملت کدخبر ۳۵۰۳۹۳



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.