۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۲۲۲۹ ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۴ دسته: پیمان پولی دوجانبه، تجارت و دیپلماسی
۰

روسیه و عربستان صعودی در هفته های آتی پلتفرم و قرارداد جدید انرژی میان خود جهت سرمایه گذاری مشترک به امضا خواهند رساند. این پلتفرم جدید می تواند روند حذف دلار از اوپک را تسریع نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد کشور روسیه اعلام کرده که امسال قرارداد جدید انرژی با عربستان سعودی به امضا خواهد رسانید که این اتفاق می تواند به زودی به عمر سیستم پترودلاری خرید و فروش نفت در اوپک پایان دهد.

کریل دیمیترف مدیرکل صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه گفته است که در بازدید پادشاه عربستان از روسیه، مقرر شده تا یک پلتفرم جدید سرمایه گذاری و پروژه تولیدی میان دو کشور به امضا برسد.

پادشاه عربستان سلمان بن عبدالعزیز، در اوایل ماه آینده به مسکو سفر خواهد کرد که این نخستین سفر پادشاهی عربستان به روسیه بعد از گذشت حدود ۱۰۰ سال از برقراری روابط بین دو کشور است.

به گفته دیمیترف بزرگترین دستاورد مشترک روسیه و عربستان سعودی که مجموعا حدود یک چهارم نفت جهانی را تأمین می کنند، به نتیجه رساندن یک توافق بی سابقه از سوی سازمان اوپک بوده که به ثبات در بازار جهانی منجر شد.

از آغاز سال جاری، عربستان سعودی برای توسعه صنعت نفت و گاز خود اقدام کرده و در انجام این کار به دنبال همکاری با متحد قدیمی خود (ایالات متحده) نیست، بلکه شروع به همکاری با چین و روسیه کرده است.

چین و روسیه می دانند که نظام مالی در حال تغییر بوده و پایان هژمونی دلار نیز به زودی اتفاق خواهد افتاد. لذا در صورتی که سیستم پترودلاری خرید و فروش نفت در میان کشورهای اوپک با تلاش این دو کشور کنار گذاشته شود، تحول عظیمی را به وجود خواهد آورد و نقش دلار در مبادلات جهانی به شدت تضعیف خواهد شد.

منبع: دیلی اکونومیست



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.