۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۳۵۵۶ ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۲ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

سلطه دلار در معاملات بین المللی، امنیت غذایی و انرژی، چین را تهدید می کند و این کشور با ایجاد بازار قراردادهای یوآنی نفت و دیگر اقدامات، در تلاش برای معاملات نفت و کالاها بر مبنای ارز خود است. راه اندازی بازار معاملات یوآنی نفت، تلاشی در راستای ایجاد مرجع کشف قیمت منطقه ای نفت در مقابل شاخص های غربی است.

به گزارش مسیر اقتصاد ۲۶ مارس ۲۰۱۸ ممکن است در تاریخ به عنوان یکی از مهمترین روزهای مالیه جهان ثبت شود. در این روز اولین معامله نفت خام به یوآن چین در صفحه نمایش بورس بین المللی انرژی شانگهای ظاهر شد.

شکست انحصار «پترودلار» با ظهور «پترویوآن»

در این معامله ۱۵.۴ میلیون بشکه نفت خام از طریق قرارداد جدید تبادل شد. نیروگاه های گلانکور و ترافیگورا در این تجارت شرکت کردند و «پترویوآن» متولد شد.

سال هاست که دلار در عرصه بین المللی ارز مبنای معاملات نفتی است و سیستم «پترودلار» را پشتیبانی می کند. ورود پترویوآن در حال حاضر باعث برهم خوردن انحصار پترودلار شده است. رسانه های روسی و چینی اعلام کرده اند که پترودلار را کنار خواهند گذاشت. همچنین ساکسو بانک دانمارک نیز پیش بینی کرده است که قراردادهای خرید و فروش یوآنی نفت در آینده موفق خواهد بود.

طبق گفته پروفسور کوئن ووک پیک پژوهشگر ارشد مؤسسه مطالعات انرژی آکسفورد، چین در حال برنامه ریزی برای ارز خود است و در نظر دارد تسلط آمریکا بر دلار به عنوان ارز جهانی را به چالش بکشد و پترویوآن یک ابزار اثرگذار برای این موضع چین است.

اقدام سیستماتیک چین، روسیه و ایران می تواند سلطه دلار را از بین ببرد

چین دومین مصرف کننده نفت در جهان است و شانس بیشتری برای حمایت از معاملات یوآنی نفت دارد. به عنوان مثال مقامات چینی ممکن است شرکت های دولتی را مجبور به خرید نفت به وسیله قراردادهای یوآنی نمایند. همچنین شرکت های خارجی نیز ممکن است با این فشار مواجه شوند.

از طرفی چین به عنوان بزرگترین مالک اوراق قرضه خزانه داری آمریکا در جهان، اهرم بزرگی را در اختیار دارد. این کشور می تواند از اوراق قرضه دلاری خود برای حمایت از قراردادهای معاملات یوآنی نفت و توسعه صادرات نفت و گاز در روسیه و ایران استفاده کند.

اگر یک نقطه تسریع به موقع توسط این سه کشور برای اقدام انتخاب شود و آن ها به طور سیستماتیک عمل کنند، سلطه دلار در معاملات نفتی جهان به زودی با چالش مواجه خواهد شد.

چین با حذف دلار به دنبال تأمین امنیت غذایی و انرژی خود است

چین برای مدت طولانی در حال برنامه ریزی برای خرید و فروش یوآنی نفت است و بحران مالی بود که دولت را متقاعد کرد که اقداماتی انجام دهد. در طول بحران مالی، چین متوجه شد که کنترل خود را بر روی امنیت غذایی و انرژی و نیز تا حدودی واردات و صادرات خود از دست داده است.

دلیل اصلی این اتفاق به نقش دلار در پرداخت و تسویه همه اقلام برمی گردد. از آن زمان به بعد چین به سمت کنار گذاشتن دلار در پرداخت های خود سوق پیدا کرده است و تلاش کرده است یوآن را در این زمینه برجسته کند. چین در این مدت تلاش های زیادی کرده است و در برخی موارد نیز شکست خورده است.

مقامات چینی برای دستیابی به این هدف، تجارت به وسیله یوآن در سال ۲۰۱۰ و با استفاده از بانکداری فراساحلی را شروع کردند.

چین «مرجع منطقه‌ای قیمت‌گذاری» نفت راه‌اندازی می‌کند

بازار خرید فروش یوآنی نفت همچنین ممکن است به چین کمک کند تا قیمت پرداختی بالا برای خرید نفت از آسیا را از بین ببرد. در حال حاضر پالایشگران در آسیا هنگام وارد کردن نفت از خاورمیانه، به ازای هر بشکه به میزان ۶ دلار بیشتر از همتایان توسعه یافته خود پرداخت می کنند. زیرا شاخص های نفتی تگزاس غربی و برنت قیمتگذاری خود را بر مبنای درجه بندی نفتی اتحادیه اروپا و آمریکا انجام می دهند.

بازار نفت یوآنی چین بر اساس سبد خاورمیانه و درجه بندی های نفتی داخلی است که در چین و آسیا تقاضا می شود و بیش از ۴۰ درصد نفت تولیدی جهان را شامل می شود. این به معنای ایجاد یک مرجع منطقه ای قیمت گذاری به جای وابستگی به کشف قیمت در نفت خام برنت دریای شمال، کوشینگ، اوکلاهما یا مرکز نفت خام آتی تگزاس غربی است.

منبع: وورد فایننس yon.ir/HyS1c

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل