۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۱۹۹۷ ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۴ دسته: مسکن، مشارکت عمومی-خصوصی
۰

بزرگترین سد و نیروگاه آبی کشور کامبوج با سرمایه گذاری یک شرکت چینی افتتاح شد. این سد تحت یک قرارداد BOT و با مشارکت یک شرکت ویتنامی و یک شرکت داخلی از کامبوج به بهره برداری رسیده است.

به گزارش مسیر اقتصاد در ادامه حضور گسترده چین در کشورهای آسیایی و سرمایه گذاری در پروژه های زیرساختی این کشورها، بزرگترین سد و نیروگاه آبی کشور کامبوج توسط یک شرکت چینی افتتاح شد.

این سد و نیروگاه آبی آن بزرگترین سد کشور کامبوج محسوب می شود و ظرفیت تولید برق آن ۴۰۰ مگاوات است. مراحل ساخت این سد در حال حاضر به اتمام رسیده و قرار است تا دو ماه آینده مراحل بهره برداری کامل از این سد اجرایی شود.

در ساخت این سد و نیروگاه آبی آن یک شرکت چینی، یک شرکت ویتنامی و یک شرکت داخلی از کامبوج سهیم بوده اند اما نقش اصلی در سرمایه گذاری و ساخت آن را شرکت چینی به عهده داشته است.

این سد تحت یک قرارداد BOT و در طول ۴ سال ساخته شده و تا ۴۰ سال بهره برداری آن به شرکت های سازنده سپرده شده است تا از منافع حاصل از فروش برق آن، اصل و سود سرمایه گذاری خود را برداشت نمایند.

طبق پیش بینی های انجام شده این سد سالانه ۱.۹ میلیارد کیلووات ساعت برق تولید خواهد کرد و دولت کامبوج تعهد کرده که هر کیلووات برق تولیدی در این سد را با قیمت ۶.۹۵ سنت دلار خریداری نماید. بنابراین درآمد ناخالص شرکت های سازنده سد و نیروگاه آبی از فروش برق تولیدی به دولت کامبوج سالانه در حدود ۱۳۰ میلیون دلار برآورد شده است.

علاوه بر این دولت کامبوج اعلام کرده است با اجرایی شدن بهره برداری از این سد و نیروگاه آبی آن سالانه ۳۰ میلیون دلار به درآمدهای مالیاتی دولت اضافه خواهد شد.

کشور چین در طول سال های اخیر به حضور گسترده تر در کشورهای آسیایی روی آورده و برای تحقق این هدف اجرای پروژه های عمرانی و زیرساختی توسط شرکت های دولتی و خصوصی چین در این کشورها را در دستور کار قرار داده است.

تقویت حضور چین در کشورهای آسیایی علاوه بر افزایش درآمدهای اقتصادی و تجاری چین موجب تقویت وجهه بین المللی چین و کاهش قدرت کشورهای غربی در منطقه آسیا خواهد شد.

منبع: شینهوا



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.