۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۱۲۷۲ ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۹ دسته: مسکن
۰

نائب رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به کاهش ساخت و ساز مسکن روستایی گفت: مهمترین دلیل آن کاهش تخصیص اعتبارات عمرانی است به طوری که با گذشت ۶ ماه از سال ۱ ریال هم برای این مهم اختصاص نیافته است.

الله قلی زاده نماینده مردم کلیبر و هوراند آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی و نایب‌رئیس اول کمسیون عمران در گفتگو با مسیر اقتصاد در خصوص ساخت سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی در کشور گفت: با ساخت این خانه‌ها می‌توان رونق اقتصادی در روستاها ایجاد کرد.

وی افزود: همچنین این اقدام مناسب که در سال ۸۴ به تصویب رسید، باعث بهبود سیمای بصری خانه‌ها می شود که این خود به رونق صنعت گردشگری منجر خواهد شد.

عدم تخصیص اعتبارات عمرانی دلیل کاهش ساخت مسکن روستایی

قلی زاده در ادامه در مورد کاهش ساخت‌ و ساز مسکن‌های روستایی طی دولت یازدهم گفت: دلایل مختلفی باعث این رخداد شده است که مهم‌ترین آن بحث اعتبارات عمرانی و درآمد دولت است که متأسفانه در سال‌های اخیر اعتبارات عمرانی تخصیصی به‌صورت چشمگیری کاهش‌یافته است.

وی افزود: در حال حاضر که در شهریور سال ۹۶ هستیم و به اتمام فصل کاری در استان‌های سردسیر و کوهستانی چیزی نمانده حتی ۱ ریال هم برای پروژه‌های عمرانی تخصیص داده نشده است.

الله قلی زاده گفت: از دیگر علل کاهش ساخت مسکن روستایی، ادغام وزارت مسکن و شهرسازی با وزارت راه و ترابری و تشکیل وزارت راه و شهرسازی است.

وی افزود: از طرف دیگر با توجه به اینکه تقریباً بیشتر مسائل و مشکلات روستاها به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی محول شده است، دولت همانند سابق خود را متولی امور روستاها نمی‌داند و از مسائل روستاها شانه خالی می‌کند.

برای ساخت مسکن روستایی به دولت تذکر دادیم

این عضو کمیسیون عمران مجلس در پاسخ به این سؤال که آیا مجلس این مسئله را پیگیری کرده است، گفت: بعضی از دوستان تذکرات لازم را به دولت داده‌اند و بعضاً سؤالاتی نیز از وزیر راه و شهرسازی پرسیده شده است اما در پاسخ مشکلات اقتصادی کشور مطرح شده است.

در ادامه نایب‌رییس کمسیون عمران درباره اینکه این مسئله تا چه زمانی ادامه خواهد داشت گفت: برنامه ششم در سال ۹۵ به تصویب رسید و اخیراً ابلاغ‌شده است اما متأسفانه هنوز آیین‌نامه‌های اجرایی به دستگاه‌ها ابلاغ نشده و در صورتی‌ که دولت تدبیری نیندیشد و درآمد خود را بالا نبرد و به طبع آن به پروژه‌های عمرانی بودجه مناسبی تخصیص داده نشود، این مشکل باقی خواهد ماند.

وی افزود: دولت باید مدیریت در حوزه پولی و مالی خود را تغییر دهد و بانک‌ها را مجبور به خروج از بنگاه‌داری  کند تا آن ها ملزم به انجام وظیفه خود مبنی بر پرداخت تسهیلات مالی و حمایت از تولیدکنندگان شوند.

با ساخت سالانه ۴۰۰ هزار واحد مسکن روستایی موافق هستم

الله قلی زاده در رابطه با افزایش تعداد ساخت و بهسازی مسکن روستایی از ۲۰۰ هزار واحد به ۴۰۰ هزار واحد مسکونی گفت: بنده کاملاً با افزایش تعداد ساخت و بهسازی واحدها موافق بوده و هستم ولی بستگی به شرایط اقتصادی دولت دارد، اگر رونق اقتصادی در کشور ایجاد شود و درصورتی‌ که بانک‌ها وام‌های مناسب با بهره کم به روستاییان دهند و همچنین روستاییان درآمد کافی برای پرداخت اقساط خود را داشته باشند، این افزایش کاملاً ضروری است اما با این رکود اقتصادی که وجود دارد احتمال افزایش را منتفی می‌دانم.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.