۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۱۲۴۴ ۲۶ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۸ دسته: دولت و حکمرانی، مشارکت عمومی-خصوصی کارشناس: مرتضی عبداللهی
۱

محققان دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا معتقدند که استفاده از روش PPP در اجرای پروژه‌های عمرانی و زیرساختی این کشور علاوه بر کاهش بار مالی بر بودجه دولت، باعث کاهش هزینه اجرای این پروژه ها می شود.

به گزارش مسیر اقتصاد عمده پروژه‌های اجتماعی و زیرساختی در آمریکا از طریق مشارکت دولتی – خصوصی (PPP یا ۳Ps) انجام می شود؛ در این روش قرارداد بلندمدتی بین یک نهاد بخش خصوصی و یک سازمان دولتی برای تأمین کالاها و خدمات به عموم بسته می‌شود. در این قرارداد طرف خصوصی دارای ریسک و مسئولیت در پروژه است و تامین هزینه‌های مالی توسط دولت وسرمایه های مردم انجام می شود.

به عنوان مثال به جای اینکه یک دولت محلی بزرگراه داخلی را با بودجه خود برای ساکنان منطقه احداث کند، دولت محلی برای ساخت بزرگراه با شرکت ساختمانی خصوصی به روش PPP وارد قرارداد می‌شود.

در این روش مسئولیت کامل ساخت و نگهداری جاده را بخش خصوصی به عهده می‌گیرد و منابع مالی اجرای پروژه نیز از طریق دولت و سرمایه گذاری مردم انجام می شود. پس از آن پیمانکار برای مدت موافقت شده در قرارداد، برای مثال ۳۰ سال، از طریق دریافت عوارض از استفاده‌کنندگان جاده هزینه‌های خود را جبران می‌کند و سود سرمایه گذاری مردم را نیز از طریق اعطا می کند.

مثال دیگر PPP در بخش برق است. دولت می‌تواند یک شرکت ساختمانی خصوصی فعال در زمینه نیروگاه را برای ساخت و کار نیروگاه برق‌آبی به خدمت بگیرد و سپس این شرکت یک مقدار از پیش تعیین شده برق را به قیمت وعده داده شده به یک شرکت برق دولتی که وظیفه تأمین برق برای مردم را بر عهده دارد، بفروشد.

PPP در آمریکا روشی جذاب برای اجرای پروژه های زیرساختی است

گزارش‌شده است که بخش زیربنایی ایالات‌متحده نیاز به جذب تقریبی ۳.۶ هزار میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۰ دارد تا زیرساخت‌های آمریکا در شرایط خوبی قرار داشته باشد.

از آنجا که برخی از شهرها و ایالت‌ها پول نقد زیادی در دست دارند و یا می‌توانند با هزینه‌های کمتر منابع کافی برای پروژه‌ها را جمع آوری کنند، همه پروژه‌ها نمی‌توانند از طریق PPP تأمین مالی شوند، اما به نظر می‌رسد در پروژه‌های زیربنایی بخش دولتی ایالات‌متحده، بیش از حد کافی پروژه برای استفاده از روش PPP وجود دارد.

در گزارش اخیر AIG در مورد PPP، دولت فدرال و ایالت‌های آمریکا با توجه به اینکه در تأمین مالی پروژه‌های زیربنایی جدید به دلیل کاهش درآمدهای مالیاتی و کاهش بودجه مشکل دارند، استفاده از روش PPP را گزینه‌ای جذاب و قابل قبول برای دولت‌ها مطرح می کنند.

وزارت حمل و نقل آمریکا بیشترین استفاده از PPP را دارد

وزارت حمل و نقل ایالات‌متحده، یک سازمان فدرال است که بیشترین استفاده از PPP را در ایالات‌متحده دارد؛ این وزارتخانه اعلام کرده است که در حال حاضر ۳۵ ایالت و منطقه این کشور قوانینی را تصویب کرده‌اند که امکان استفاده از رویکردهای ۳Ps برای توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل را فراهم می‌کند.

در واقع قانون‌گذاران روش PPP را درک کرده‌اند و با ارائه یک محیط مناسب برای بخش عمومی و خصوصی شرایط را برای استفاده از این روش فراهم می‌کنند.

۴ مزیت استفاده از PPP برای انجام پروژه های زیرساختی

این واضح است که تأمین بودجه از طریق بخش خصوصی می‌تواند بار مالی زیادی را از دوش دولت‌ها که با فقدان درآمد مالیاتی و کسری‌های بودجه مواجه هستند، کاهش دهد.

با این حال، این تنها سود منافع مشارکت دولتی و خصوصی نیست بلکه منافع دیگر این روش عبارت است از:

  • روش PPP باعث می‌شود دولت در پروژه زیرساخت اجتماعی سنتی کم‌تر هزینه کند
  • روش PPP باعث می‌شود پروژه‌ها سریع‌تر از زمانی که به وسیله بودجه دولت ساخته می‌شود آماده شود
  • PPP به دولت کمک می‌کند با تنوع سازی، خطر پروژه‌های کم بهره‌ور را کاهش دهد
  • PPP هزینه مالی تعمیر و نگهداری مداوم و مدیریت امکانات زیربنایی اجتماعی از سوی دولت را کاهش می دهد

هنگامی که یک PPP توسط یک دولت تعیین می‌شود، یک نهاد خصوصی مسئولیت کامل را در هر مرحله از فرآیند بر عهده می گیرد که معمولا صرفه جویی در وقت و پول را به دنبال دارد.

همچنین که در بعضی از پروژه احتمال پایین بودن سودآوری و شکست پروژه وجود دارد. از طریق PPP، دولت این خطرات را متنوع می‌کند و در نهایت خطر مالیات دهندگان را نیز کاهش می‌دهد.

در نهایت، هر بخش از زیرساخت نیاز به تعمیر و نگهداری دوره‌ای و متناوب و همچنین ارتقاء برای شرایط زمانی را دارد با PPP، دولت می‌تواند قرارداد را به گونه‌ای تنظیم کند که شرکت خصوصی، وظیفه نگهداری و مراقبت را نیز بر عهده بگیرد.

بسیاری از زیرساخت‌ها در ایالات‌متحده شامل جاده‌ها، بیمارستان‌ها، نیروگاه‌ها، مدارس و راه آهن در حال استهلاک و از بین رفتن هستند؛ و دولت فدرال و محلی باید سریع‌تر به دنبال جایگزین این زیرساخت‌ها باشد.

همکاری‌های دولتی و خصوصی می‌توانند این تغییرات ضروری را به سرعت با هزینه‌های کمتر و بار کمتری برای شهروندان به ارمغان بیاورند؛ همزمان شرکای خصوصی می‌توانند از کار با دولت‌ها بهره‌مند شوند.

منبع: پن وارتون دانشگاه پنسیلوانیا

  1. با سلام و تشکر از شما. مطالب بصورت مختصر و مفید ارائه شده است . سپاسگذارم

    ۰۱


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.