۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۰۷۷۱ ۲۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۷ دسته: کشاورزی
۰

طبق قانون انتزاع باید مدیریت تولید تا عرضه محصولات کشاورزی در اختیار وزارت کشاورزی قرار می گرفت، اما عدم اجرای کامل قانون مذکور و منتقل نشدن ستاد تنظیم بازار به موجب آن به وزارت کشاورزی، سبب ناهماهنگی هایی شده است که خود را با گرانی مقطعی پیاز، سیب زمینی، گوجه، مرغ و دیگر محصولات کشاورزی نشان می دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد، طبق «قانون انتزاع» که از سال ۹۳ اجرایی شده است می بایست وزارت جهاد کشاورزی متولی امر تولید و عرضه محصولات کشاورزی در کشور می شد، اما به دلیل آنکه ساختارهای قبلی وزارتخانه ها در کشور تغییری نکرده، ستاد تنظیم بازار همچنان بلاتکلیف بوده و مسئولیت آن بر عهده وزارت کشاورزی قرار نگرفته است.

این موضوع که موجب ناهماهنگی هایی در بازار محصولات در برخی از فصول سال شده است، اعتراض گسترده کشاورزان و تولیدکنندگان و مصرف کنندگان را در پی داشت.

در این رابطه رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس سه شنبه (دیروز) با بیان اینکه دوگانگی مدیریتی مانع تنظیم بازار محصولات کشاورزی است، گفت: شکی نیست اگر تنظیم بازار محصولات کشاورزی دوگانه شود، نابسامانی‌های قیمتی و کمبودهای مقطعی بازار محصولات کشاورزی و پروتئینی شدیدتر می‌شود.

این نماینده مردم بجنورد کمبود مقطعی سیب زمینی، پیاز، مرغ و تخم‌مرغ و گرانی آن ها را چرخه معیوبی از همین مدیریت چندگانه دانست که هر سال تکرار می‌شود.

همچنین در این رابطه وزیر جهاد کشاورزی ۱۴ شهریور گفته بود: در بخش کشاورزی به ناتوانی در مدیریت پیاز و سیب‌زمینی متهم هستیم و این موضوع فرهنگ شده است که گفته می شود نمی‌توانیم این محصولات را مدیریت کنیم.

تکمیل قانون انتزاع برای ایجاد هماهنگ و مدیریت یکپارچه

به گفته کارشناسان حوزه کشاورزی، عرضه محصولات تولیدی کشاورزی باید در دست یک متولی بوده و مدیر این چرخه بسته به نیاز کشور تنظیم بازار محصولات را انجام دهد، تا بدین شکل ناهماهنگی ها کاهش یابد.

بنابراین بهترین و مهمترین اقدامی که دولت دوازدهم باید در جهت مدیریت یکپارچه و حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولید کنندگان انجام دهد، واگذاری کامل اختیارات مرتبط با بازرگانی و تنظیم بازار به وزارت جهاد کشاورزی طبق قانون انتزاع است تا از بروز ناهماهنگی در این زمینه جلوگیری شود.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.