۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۰۳۹۵ ۱۵ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۳ دسته: پیمان پولی دوجانبه، تجارت و دیپلماسی
۰

چین با حذف دلار از مبادلات انرژی خود نظم جدیدی در نظام مالی جهانی ایجاد کرده و کارشناسان معتقدند تا یک سال آینده، تمامی تراکنش های مالی شرق آسیا بدون استفاده از دلار انجام خواهد شد.

به گزارش مسیر اقتصاد کشور چین اخیرا گام های مؤثری در حذف دلار از مبادلات مالی خارجی خود برداشته و کارشناسان مالی جهان معتقدند تا یک سال آینده تمامی تراکنش های مالی شرق آسیا مستقل از دلار و با پشتوانه طلا انجام خواهد شد.

در طول هفته اخیر کشور چین پیش نویس قراردادهای خرید نفت بدون استفاده از دلار آمریکا و با استفاده از یوآن و یا طلا را تهیه کرده و قصد دارد از این قراردادها در خرید نفت و گاز خود استفاده نماید.

کشور چین با برقراری اتصال سازمان یافته و هوشمند بین بازار خرید و فروش بزرگ انرژی شانگهای و بازار خرید و فروش طلای این شهر، امکان خرید و فروش انرژی با استفاده از طلا و یوآن را فراهم کرده است.

به این ترتیب چین توانسته است با پشتوانه قراردادن طلا در قراردادهای انرژی خود گام موثری در جذاب نمودن حذف دلار از تبادلات انرژی برای کشورهای فروشنده انرژی به چین بردارد.

کارشناسان اقتصادی و مالی جهانی معتقدند چین در حال برهم زدن سلطه جهانی دلار، به خصوص در حوزه خرید و فروش انرژی است و در مقابل توانسته است یک نظم جدید در ساختارهای مالی جهانی ایجاد نماید.

از همین رو کارشناسان مالی جهانی پیش بینی کرده اند چین بتواند تا کمتر از ۱۲ ماه دیگر تمامی تراکنش های مالی شرق آسیا را بر اساس قرارداد های با پشتوانه طلا و بدون نیاز به دلار آمریکا ساماندهی نماید.

در این میان سرمایه گذاری چین در کشورهای این منطقه در قالب پروژه های جاده ابریشم نیز نقشی مهم و بسزا خواهد داشت. در واقع ورود سرمایه های چینی به این کشورها شرایط را برای ساماندهی تبادلات مالی آینده و حذف دلار فراهم خواهد کرد.

اقدامات خصمانه آمریکا علیه چین در هفته های اخیر نیز نشان از آن دارد که آمریکا پیام چین را دریافت کرده و قصد دارد به هر ترتیبی از اقدامات ضد دلار چین جلوگیری نماید.

منبع: دیلی اکونومیست



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.