۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۳۰۱۷۶ ۱۳ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۶ دسته: کشاورزی
۰

کشورهای چین و هند به دلیل پرداخت یارانه های متنوع و گسترده از سوی کشورهای پیشرفته جهان به بخش کشاورزی، به طور مشترک از این کشورها به سازمان تجارت جهانی شکایت کرده اند. طبق آمارهای جهانی، کشورهای پیشرفته جهان سالانه بالغ بر ۱۶۰ میلیارد دلار به بخش کشاورزی خود یارانه می پردارند. اما در عین حال این کشورها با استناد به قوانین سازمان تجارت جهانی، دیگر کشورهای درحال توسعه را به کاهش موانع تجاری و تعرفه ها مجبور می نمایند.

به گزارش مسیر اقتصاد کشورهای چین و هند به طور مشترک به دلیل پرداخت یارانه های متنوع و گسترده از سوی کشورهای پیشرفته جهان به بخش کشاورزی، از این کشورها به سازمان تجارت جهانی شکایت کرده اند.

کشورهای چین و هند معتقدند اعطای یارانه گسترده از سوی کشورهایی همچون آمریکا، کانادا، آلمان، فرانسه و دیگر کشورهای پیشرفته، موجب می شود که قیمت تمام شده محصولات کشاورزی تولیدی در این کشورها کاهش یابد و رقابت پذیری آن ها در سطح جهان به طرز چشم گیری افزایش یابد.

طبق قوانین سازمان تجارت جهانی کشورهای عضو این سازمان باید از اعمال هرگونه قانون حمایت کننده از تولیدات داخلی که موجب تخریب روند تجارت خارجی دیگر کشورها گردد، خودداری نمایند. کشورهای چین و هند مدعی شده اند که یارانه های پرداختی از سوی کشورهای پیشرفته روند تجارت را مختل نموده و باید هرچه سریعتر متوقف گردد.

کشورهای پیشرفته جهان برای بخش کشاورزی خود اهمیت بسیار زیادی قائل هستند و هرساله یارانه های هنگفتی به کشاورزان خود اعطاء میکنند. طبق آمارهای جهانی کشورهای پیشرفته جهان سالانه بالغ بر ۱۶۰ میلیارد دلار به بخش کشاورزی خود یارانه می پردارند.

اما در عین حال این کشورها با استناد به قوانین سازمان تجارت جهانی، دیگر کشورهای درحال توسعه را به کاهش موانع تجاری و تعرفه ها مجبور می نمایند.

کشورهای درحال توسعه برخلاف کشورهای پیشرفته هنوز نتوانسته اند ساختار هدفمند و کارآمدی را برای حمایت از بخش کشاورزی در نظر بگیرند و از این رو عمدتا با استفاده از موانع تجاری و تعرفه ای از تولیدات داخلی حمایت می کنند. به طور مثال طبق اطلاعات دولت هند در این کشور در هر سال تنها به طور متوسط به هر کشاورز ۲۶۰ دلار یارانه پرداخت می‌شود که رقم بسیار ناچیزی محسوب می شود.

در چنین شرایطی کشورهای پیشرفته جهان به راحتی با استناد به قوانین سازمان تجارت جهانی دیگر کشورها را به کاهش موانع تجاری و تعرفه ای مجبور می کنند. در نتیجه می توان گفت رویه های سازمان تجارت جهانی در حال حاضر به سود کشورهای پیشرفته جهان است.

منبع: فایننشال اکسپرس



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.