۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۹۹۴۸ ۱۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۵ دسته: کشاورزی
۱

کیخا گفت: چیزی که بیش از بحران آب به کشور آسیب رسانده است، بحران مدیریت آب بوده که البته مطالعات جهانی هم این را نشان می دهد.

احمد علی کیخا نماینده مردم زابل و عضو ناظر مجلس در شورای‌عالی آب سازمان حفاظت محیط‌ زیست در گفتگو با مسیر اقتصاد در خصوص بحث کمبود منابع آبی در کشور گفت: ما در کشور هم با بحران آب مواجهیم هم با بحران مدیریت آب.

وی افزود: در اینکه دیگر الگوهای بارش مثل سابق نیست و آب و هوا با تغییرات گوناگونی مواجهه بوده که این سبب شده خشکسالی ها طولانی تر شود، شکی نیست؛ بنابراین نباید منکر این تغییرات باشیم و باید برای مدیریت منابع آبی فکری بکنیم.

اولویت حل بحران مدیریت آب نسبت به بحران منابع آب

کیخا گفت: از طرف دیگر چیزی که بیش از بحران آب به کشور آسیب رسانده است، بحران مدیریت آب بوده که البته مطالعات جهانی هم این را نشان می دهد؛ چون در سال ۲۰۱۳  در بین ۱۳۲ کشور دنیا  ایران رتبه ۱۳۰ را به لحاظ مدیریت اکوسیستم های آبی به خود اختصاص داده بود.

وی ادامه داد: ما در مناطقی مثل خوزستان که هر سال حداقل ۲۰ میلیارد متر مکعب بارندگی دارد مشکل آب داریم و مردم دغدغه آب شرب و کشاورزی را دارند که این بسیار عجیب است، همچنین در گیلان که در برخی از شهرها بارندگی بسیار زیاد است باز با مشکل آب روبرو هستیم. در یزد و سیستان و بلوچستان هم ما مشکل آب داریم پس هم در جایی که با فراوانی بارش روبرو هستیم و هم در جایی که کمبود بارش داریم با مشکل آب مواجهه هستیم.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: این نشان دهنده آن است که کم و زیاد بودن آب مطرح نیست؛ بلکه مهم مدیریت نادرست آب بوده است. با حفظ صحیح منابع آبی و استفاده بهینه و تخصیص درست بین بخش های مختلف میتوانستیم رفاه اجتماعی را برای جامعه رقم بزنیم.

کیخا در خصوص راهکارهای کاهش مصارف آبی گفت: مجموعه ای از سیاست ها و اقدامات لازم است تا از این بحران خارج شویم. به طور کلی نباید روی راه حل های فنی تکیه کنیم، بلکه باید رویکردمان و ابزارمان برای بهبود شرایط موجود، استفاده از ابزارهای اقتصادی و یا ابزارهای مبتنی بر بازار باشد. اتخاذ رویکرد اجتماعی مشارکت مردم در تصمیم گیری ها و برنامه ریزی های مربوط به خودشان و توسعه نهادهای اجتماعی مردمی نیز می تواند ما را از این بحران خارج کند.

سیاستگذاری هوشمندانه برای اصلاح الگوی کشت

وی در خصوص اصلاح الگوی کشت نیز گفت: به نظر من بحث الگوی کشت در بحران آب نکته انحرافی ای است چون ما نمی توانیم به کشاورزان چیزی را دیکته بکنیم بلکه بايد با اعمال سياست‌های مناسب اقتصادی ازجمله سياست‌های حمايتی و تشويقی توليد محصول و كشاورز را جهت داد؛ سياست‌هايی كه منجر به تأمين امنيت ملی و الگوی توليد پايدار شود.

عضو ناظر مجلس در شورای‌عالی آب سازمان حفاظت محیط‌زیست در پایان با تاکید بر اصلاح رویکردهای اقتصادی و توسعه ای کشور ، تصریح کرد:باید بحران آب و مدیریت صحیح این بحران را به عنوان مسئله جدی و یک مطالبه عمومی در جامعه ایران بپذیریم.

  1. مسئولین با منحرف کردن ذهن ملت، دلیل کم آبی را کشاورزی می دانند در صورتی که بحث اصلی در کم آبی همین است که ایشان گفته. آب زیاد هست باید درست مدیریت شود

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.