۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۹۷۸۷ ۰۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۱ دسته: دولت و حکمرانی
۰

شقاقی با بیان اینکه ما نباید نهادهای موازی ایجاد کنیم، گفت: ما اگر یک ستاد فرماندهی داریم، نباید ستاد هماهنگی اقتصادی و معاونت اقتصادی ایجاد کنیم. همه فعالیت ها مانند هماهنگی، طراحی، نظارت و برنامه ریزی را باید ستاد انجام دهد. به جای تشکیل این نهادهای موازی باید اختیارات ستاد افزایش پیدا بکند تا همه از آن تبعیت نمایند و مصوبات آن مانند شورای عالی امنیت ملی نافذ باشد.

دکتر وحید شقاقی استاد اقتصاد دانشگاه خوارزمی در گفتگو با مسیر اقتصاد ضمن بیان اینکه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با این شاکله کارایی لازم را ندارد، گفت: رهبر انقلاب در شهریور ۹۴ و در جلسه با هیئت دولت، شرایط کشور را جنگی توصیف نمود و با توجه به افزایش چالش ها و آسیب پذیری های کشور از دولت خواست تا ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی را تشکیل دهد.

ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی نیاز به اختیارات ویژه دارد

شقاقی با بیان اینکه این ستاد باید از اختیارات ویژه و کافی برخوردار باشد، گفت: چنین ستادی باید توانایی گرفتن تصمیمات سخت و قدرت اجرای آن را داشته باشه تا بتواند اصلاحات ساختاری و نهادی را انجام دهد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی باید زیر نظر دولت باشد یا خیر، گفت: قرار بود هر ۳ قوه و نهادهای انقلابی عضو این ستاد باشند و ریاست آن در اختیار دولت باشد. این امر با توجه به این که دولت مجری مصوبات است منطقی به نظر می رسد و درست است. اما این اتفاق نیفتاد.

این کارشناس اقتصاد با انتقاد نسبت به قدرت و اختیار کم ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی گفت: چندی پیش جهانگیری گلایه کرد و گفت «مدیرکل ما هم به مصوبات ستاد عمل نمی کند».

لزوم بازنگری در ساختار ستاد برای فرماندهی اقتصاد

شقاقی افزود: این ستاد علیرغم گذشت ۱.۵ سال از تشکیل مانند شورای‌ عالی اقتصاد عمل می کند و از اختیارات و قدرت کافی برای اتخاد تصمیمات سخت برخوردار نیست و ساختار آن هم مناسب فرماندهی نیست. این ساختار جوابگوی اقتصاد ما نیست و حتما باید یک بازنگری در آن ایجاد شود.

قدرت ستاد در اقتصاد باید مشابه قدرت شورای امنیت ملی باشد

وی با بیان اینکه به نظر من ساختار ستاد باید مشابه شورای عالی امنیت ملی باشد و از قدرتی مشابه آن در حوزه اقتصاد برخوردار باشد، گفت: اگر چنین نباشد ستاد تفاوتی با شورای عالی اقتصاد نخواهد داشت.

این استاد دانشگاه با اشاره به تشکیل معاونت اقتصادی و ستاد هماهنگی اقتصادی دولت گفت: در مجموع هر چه قدر نهادهای موازی ایجاد شود، پیچیدگی تصمیم گیری، تداخل و ابهام افزایش پیدا می کند.

وی با بیان اینکه ما نباید نهادهای موازی ایجاد کنیم، گفت: ما اگر یک ستاد فرماندهی داریم، نباید ستاد هماهنگی اقتصادی و معاونت اقتصادی ایجاد کنیم. همه فعالیت ها مانند هماهنگی، طراحی، نظارت و برنامه ریزی را باید ستاد انجام دهد.

به جای ایجاد نهاد موازی باید اختیارات ستاد افزایش یابد

شقاقی ادامه داد: به جای تشکیل این نهادهای موازی باید اختیارات ستاد افزایش پیدا بکند تا همه از آن تبعیت نمایند و مصوبات آن مانند شورای عالی امنیت ملی نافذ باشد.

شقاقی در مورد ساختار پیشنهای ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی گفت: ستاد فرماندهی می تواند مانند شورای عالی امنیت ملی یک دبیرخانه داشته باشد. اکنون سازمان برنامه و بودجه دبیر خانه ستاد است، می توان آن را تقویت کرد یا دبیر خانه مستقلی برای آن ایجاد نمود که در آن سران ۳ قوه و مسئولان نهادهای انقلابی عضو باشند.

وی ادامه داد: رئیس ستاد هم می تواند معاون اول یا خود رئیس جمهور باشد و یک دبیر قوی هم به انتخاب رئیس جمهور مسئولیت داشته باشد.

ارائه گزارش درباره خروجی ها، خواسته رهبر انقلاب از ستاد

شقاقی در پایان در مورد نظارت و پیگیری ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و اینکه هنوز هیچ گزارشی از خروجی های ستاد ارائه نشده است، گفت: هنوز نقشه راه و برنامه های ستاد اقناع کننده نیست و سطح نظارتی آن هم پایین است؛ به طوری که رهبری در دیدار با هیئت دولت جدی شدن بحث نظارت و پیگیری پروژه های مصوب و ارائه گزارش از خروجی ها را خواستار شدند.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.