۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۹۴۵۵ ۰۴ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۵ دسته: پیمان پولی دوجانبه، تجارت و دیپلماسی
۰

حرکت عربستان به سمت تأمین مالی یوآنی موجب می‌شود انعطاف پذیری تأمین مالی دولت این کشور افزایش یابد. از طرف دیگر این اقدام گام بزرگی برای کشور چین در راستای افزایش قدرت یوآن و کنار زدن دلار در سطح جهان محسوب می گردد.

به گزارش مسیر اقتصاد عربستان اعلام کرده است که قصد دارد با تغییر رویکرد در زمینه ارز مورد استفاده در تأمین مالی خارجی، بخشی از منابع تأمین مالی خارجی خود را به صورت یوآنی انجام دهد.

در طول سال های اخیر تمامی منابع خارجی دولت عربستان به صورت دلاری تأمین می‌شد اما در نشست اخیر سران عربستان و چین، توافقاتی بین دو کشور حاصل شده که نشان از نزدیکی بیشتر در زمینه تأمین مالی دارد. یکی از نتایج این نشست مشترک تغییر رویکرد کشور عربستان و حرکت به سمت تأمین مالی خارجی با استفاده از یوآن به جای دلار بوده است.

در طول چند سال اخیر به دلیل کاهش قیمت چشمگیر نفت خام که بزرگترین محل درآمدی کشور عربستان محسوب می‌شود، این کشور با کسری بودجه قابل توجهی مواجه شد. عربستان برای جبران کسری بودجه در این سال ها ده ها میلیارد دلار به روش های مختلفی همچون انتشار اوراق قرضه و وام استقراض کرده است. این در حالیست که در طول سال های اخیر تمامی مبالغ تأمین مالی خارجی کشور عربستان به صورت دلاری انجام می‌گرفت.

از طرفی حرکت عربستان به سمت تأمین مالی یوآنی موجب می‌شود انعطاف پذیری تأمین مالی دولت این کشور افزایش یابد. از طرف دیگر این اقدام گام بزرگی برای کشور چین در راستای افزایش قدرت یوآن و کنار زدن دلار در سطح جهان محسوب می گردد.

کشور چین در حال حاضر بزرگترین خریدار نفت خام عربستان محسوب می‌شود. تا پیش از این نفت کشور عربستان تنها با دلار خرید و فروش می‌شد و این مسئله یکی از اهرم های قدرت دلار در جهان به شمار می‌رفت.

نزدیک شدن کشور چین و عربستان به یکدیگر در زمینه مسائل مالی و تأمین مالی یوآنی عربستان گامی در راستای حذف دلار از تبادلات بین دو کشور است که در نهایت به تضعیف جایگاه دلار و تقویت جایگاه یوآن چین در جهان منجر خواهد شد.

منبع: رویترز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.