۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۹۲۳۹ ۰۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۵ دسته: کشاورزی
۰

شاکری کارشناس حوزه آب با اشاره به عدم برنامه ریزی جامع برای حل بحران آب در کشور، گفت: باید بازده استفاده از آب را بالا ببریم و برای این کار هیچ راهی جز استفاده از فناوری های پیشرفته و مدیریت صحیح منابع آبی موجود نداریم.

شاکری، کارشناس حوزه آب در گفتگو با مسیر اقتصاد (مسیر اقتصاد)، در خصوص وضعیت آب در کشور گفت: برای حل بحران آب به صورت ناقص و بخشی عمل می کنیم.

وی ادامه داد: ما یک سری از منابع آبی را هیچوقت ندیدیم یا احصاء نکردیم که بخواهیم آن را مدیریت کنیم؛ در بعضی از بخش ها عدم مدیریت وجود دارد و در بعضی بخش های دیگر سوء مدیریت.

استفاده صحیح از منابع آبی موجود بحران آب را برطرف می کند

این کارشناس آب با بیان اینکه باید با خرد جمعی یک سیاستی را تعیین و آن را اجرایی کنیم، گفت: راهی جز افزایش راندمان در حوزه های مختلف آبی شرب، صنعت و کشاورزی نداریم.

وی افزود: استفاده از فناوری های پیشرفته و مدیریت صحیح برای آب راه افزایش راندمان است. ما به دنبال این نیستیم که به آبهای فعلی کشور منابع جدید اضافه کنیم، اگر همین منابع آب فعلی به صورت صحیح با راندمان بالا مصرف بشود ما را کفایت می کند.

نقشه راهی برای حل بحران آب در کشور وجود ندارد

شاکری با بیان اینکه هیچ نقشه ای برای حل بحران آب در کشور نداریم و باید در سیاست های موجود بازنگری شود، گفت: اگر ما سیاست هایمان را اصلاح نکنیم، بحران آب در مرحله بعد به این صورت خطی افزایش نخواهد یافت بلکه تصاعدی افزایش می یابد و ما شاهد بحران های اجتماعی و امنیتی در این زمینه خواهیم بود.

وی افزود: کما اینکه همین الان منازعاتی بین مردم روستاها، کشاورزان و محلات مختلف و حتی نواحی و مناطق یک شهر صورت می گیرد و می تواند تعارضات اجتماعی و قومیتی را تشدید کند.

شاکری در پایان گفت: ما باید روش های جایگزینی را برای بهبود استفاده از منابع آبی مطرح کنیم. در بخش آب مجازی که چندین سال است وارد کشور شده ادبیاتش مغفول مانده است که می شود با این موضوع و کشت فراسرزمینی و همچنین سیاست های جایگزین دیگر در بهبود مدیریت آب، بحران آب را حل کرد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.