۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۷۵۹۸ ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۱ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: علیرضا خواجه
۱

در طی دوره ۳ ساله ممنوعیت واردات کشاورزی در روسیه، میزان کشت کشاورزی در این کشور به ۵۰۷ هزار تن رسیده است و نسبت به سال گذشته به میزان ۱۹.۸ درصد رشد داشته است. همچنین طی این مدت سهم کشاورزی از ۲.۵ درصد به ۴ درصد از کل تولید ناخالص ملی این کشور رسیده است.

به گزارش مسیر اقتصاد (مسیر اقتصاد)، ممنوعیتهای وارداتی اعمال شده مربوط به مواد غذایی از طرف روسیه  در طی سه سال گذشته باعث تقویت بدنه کشاورزی این کشور شده است و به طور توامان تاثیرات مثبتی را نیز در اقتصاد این کشور بر جای گذاشته است.

ممنوعیت واردات از اتحادیه اروپا به دلیل تحریم

در ۶ آگوست سال ۲۰۱۴ (۱۵ مرداد ۱۳۹۳) ولادمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در طی حکمی واردات مواد غذایی نظیر گوشت قرمز، سوسیس، ماهی، غذاهای دریایی، میوه جات، سبزیجات و مواد لبنی را از کشورهای حوزه ی اتحادیه اروپا، کانادا، استرالیا و نروژ ممنوع اعلام کرد و دلیل اتخاذ این تصمیم نیز تحریم هایی بود که این کشورها به خاطر جریانات پیش آمده در منطقه کریمه اوکراین، علیه روسیه اعمال کرده بودند.

پس از اعمال این محدودیتهای وارداتی از طرف روسیه قیمت مواد غذایی برای مدت کوتاهی در این کشور افزایش پیدا کرد ولی پس از مدتی به دلیل افزایش میزان تولید داخلی و همچنین واردات مواد غذایی از کشورهای جایگزین به منظور پوشش شکاف موجود قیمت مواد غذایی در این کشور، به حالت با ثبات خود بازگشت.

افزایش تولید داخلی مواد غذایی، نتیجه ممنوعیت واردات

یوگنی کاشلف (یکی از تحلیلگران موسسه Rosbank) عنوان کرده است که در طی این دوره میزان تولیدات محصولات غذایی و کشاورزی به خصوص در بخش تولیدات گوشت قرمز و مواد لبنی افزایش داشته است. همچنین وی عنوان کرد که در طی این دوره میزان تولید محصولات گلخانه ای نیز در این کشور رشد چشمگیری داشته است و همه این موارد در مجموع باعث شدند که میزان امنیت غذایی کشور افزایش پیدا کند.

به طور کلی افزایش میزان تولید مواد غذایی در این کشور می تواند شرایط را برای دولت روسیه طوری رقم بزند که تنوع محصولات صادراتی این کشور افزایش پیدا کند. در حال حاضر نیز بخش زیادی از صادرات این کشور را غلات تشکیل می دهد به طوری که سود خالص ناشی از صادرات غلات در این کشور بیش از سود خالص ناشی از صادرات اسلحه می باشد.

روسیه در مسیر تبدیل شدن به ۳ قدرت برتر جهان در تولید مواد غذایی

نیکیتا ماسلنیکوف (یکی از کارشناسان موسسه Modern Development) نیز در این خصوص عنوان کرده است که در حال حاضر روسیه ظرفیت و توانایی لازم برای تبدیل شدن به یکی از سه قدرت برتر جهان در زمینه تولید مواد غذایی را دارد و از این رو نیاز است تا این کشور به سمت بازارهای جدیدی نظیر کشورهای آسیایی و اقیانوسیه گرایش پیدا کند.

وی همچنین در ادامه عنوان نمود که در حال حاضر بازار مربوط به مواد غذایی در کشورهای آسیایی سریعترین رشد را نسبت به سایر بازارها دارد و از این رو توجه به نیازهای این بازار و استفاده از فرصتهای موجود در آن به طور قطع تاثیرات خارق العاده ای بر اقتصاد این کشور بر جای خواهد گذاشت.

البته لازم به ذکر است که در حال حاضر نیز کشور روسیه در حال انعقاد قرار داد به منظور صادرات گوشت قرمز، گندم سیاه و گل آفتاب گرادان به کشور چین می باشد.

حمایت هوشمندانه از کشاورزی در روسیه برای رفع موانع

با وجود گامهای مثبت برداشته شده در طی سه ساله گذشته  اما کارشناسان تاکید دارند که نیاز است تا دولت میزان حمایتهای خود از بخش کشاورزی را افزایش دهد و خدمات مالی نظیر وام های با سود کم و همچنین بیمه به فعالان حاضر در این بخش ارائه نماید تا از تولید داخلی در این کشور، بیش از پیش حمایت شود.

ماسلنیکوف در ادامه تحلیل خود از بخش کشاورزی در روسیه، به تشریح مشکلاتی نیز که در این بخش وجود دارد پرداخت و عنوان نمود که این بخش همانند سایر بخشهای اقتصادی موجود، عمدتا با مشکلاتی رو به رو می شود که این مشکلات مانع از رشد و شکوفایی بیشتر این صنعت در کشور روسیه می شوند.

برای مثال معمولا به خاطر شرایط بد آب و هوایی بسیاری از کشاورزان با مشکلات زیادی رو به رو می شوند که این مشکلات با ضررهای مالی نیز برای این کشاورزان همراه است؛ اما متاسفانه بانک کشاورزی در این کشور توانایی لازم را برای حمایت از این کشاورزان ندارد و همچنین از طرف دیگر تاکنون اعتبارات لازم برای توسعه زیرساختهای موجود و خرید تجهیزات پیشرفته در بخش کشاورزی این کشور در نظر گرفته نشده است.

افزایش ۲۰ درصدی کشت کشاورزی در روسیه

با وجود مشکلات ذکر شده، بر اساس گزارشات منتشر شده از ژانویه سال ۲۰۱۷ تا کنون میزان کشت کشاورزی در این کشور به ۵۰۷ هزار تن رسیده است و نسبت به سال گذشته به میزان ۱۹.۸ درصد رشد داشته است. همچنین طی این مدت سهم کشاورزی از ۲.۵ درصد به ۴ درصد از کل تولید ناخالص ملی این کشور رسیده است.

منبع: اسپوتنیک

  1. با سلام و تشکر

    اطلاعات جالب و خوبی بود

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.