۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۷۵۸۳ ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۰ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: حسین عطااللهی
۰

همانطور که کشور روسیه نیز در پاسخ به تحریم های جدید آمریکا، اقدامات قابل توجهی انجام داده است، بانک مرکزی ایران با همکاری وزارت خارجه و وزارت اقتصاد نیز توان بی‌اثر کردن تحریم‌های جدید آمریکا را با حذف دلار و استفاده از سیستم های جایگزین سوئیفت دارند.

به گزارش مسیر اقتصاد (مسیر اقتصاد)، بنا بر اخبار روزهای اخیر و اذعان بازرگانان صاحب حساب در بانک های کشورهای خارجی، کشورهایی از قبیل چین، تایوان، کره، عمارات، قطر، کویت، عمان و جمهوری آذربایجان اقدام به مسدود نمودن حساب های اشخاص ایرانی کرده اند.

دلیل بیان شده از سوی بانک های این کشورها جهت مسدود نمودن حساب های اشخاص ایرانی، اعمال تحریم های جدید آمریکا علیه ایران می باشد.

در واکنش به خبر مسدود شدن حساب های اشخاص ایرانی در بانک های چینی، هفته پیش علی طیب نیا وزیر اقتصاد، از اعزام هیأتی از سوی بانک مرکزی به کشور چین جهت رایزنی در مورد مسدود شدن حساب های بانکی خبر داد.

مبادله با دلار و سوئیفت آمریکا را مطلع می کند

از آنجا که در برقراری روابط بانکی و مالی میان ایران و کشورهای طرف تجاری، هنوز از سیستم دلاری و بسترها و سازوکارهای بانکی ایجاد شده توسط آمریکا استفاده می شود، کشور آمریکا با رصد تسویه های دلاری و تراکنش های مربوط به مبادلات بین المللی ایران در سامانه های مالی تحت نظارت خود، از جزئیات روابط تجاری و مالی بین المللی ایران اطلاع پیدا می کند.

بدینوسیله آمریکا با اشراف کامل به اطلاعات مربوط به تبادلات مالی و بانکی ایران قادر است تا بانک ها و کشورهایی که اقدام به برقراری روابط بانکی و مالی با ایران می کنند را جریمه کرده یا تحریم نماید. بنابراین کشورها بدلیل ترس از اقدامات آمریکا علیه خود روابط بانکی و مالی با ایران را قطع کرده یا محدود می نمایند.

حذف دلار و استفاده از سیستم های جایگزین سوئیفت، روش بی اثر کردن تحریم ها

راهکار مقابله با نفوذ و دسترسی آمریکا به تراکنش ها و اطلاعات بانکی و مالی بین المللی ایران، عدم استفاده از سیستم دلاری و بسترها و سازوکارهای تحت نظارت آمریکا می باشد. ایران می تواند با جایگزین کردن «روابط مستقیم بانکی و مالی» به جای بسترها و سازکارهای تحت نظارت آمریکا، اثرات منفی مربوط به تحریم ها را رفع نماید.

از آنجا که ایران روابط تجاری بسیار پایینی با آمریکا داشته -که این رابطه نیز روز به روز در حال کاهش است- بنابراین کمترین وابستگی را به سیستم دلاری آمریکا داشته و دلار تنها به عنوان تسهیل کننده بر مبادلات تجاری بین المللی و در کل اقتصاد ایران سایه انداخته است که امکان حذف آن مانند دیگر کشورها وجود دارد.

بی اثر کردن تحریم ها به اقدام بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و وزارت خارجه نیاز دارد

ایران کشوری است که به راحتی می تواند استفاده از دلار را کنار گذاشته و جایگزین های بهتری از قبیل استفاده از ارزهای ملی را بوسیله انعقاد پیمان های پولی مورد استفاده قرار دهد؛ اما در این زمینه به اراده و اقدام بانک مرکزی و وزارت اقتصاد نیاز است.

وزارت امور خارجه نیز می تواند امور مربوط به دیپلماسی اقتصادی و رایزنی با کشورهای طرف تجاری ایران و انعقاد پیمان های پولی و راه اندازی بسترهای بانکی و مالی جایگزین را انجام دهد.

روسیه در مقابله با تحریم های جدید آمریکا فورا اقدام کرده است

لازم به ذکر است که اخیرا دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا طرح تحریمی جدیدی تحت عنوان مقابله با دشمنان آمریکا را علیه سه کشور روسیه، ایران و کره شمالی امضا نموده است.

مقامات کشور روسیه بلافاصله بعد از این اقدام آمریکا واکنش های مختلفی را نشان داده و اعلام نموده اند که بزودی سیستم دلار را از مبادلات بین المللی خود کنار خواهند گذاشت. همچنین کشور روسیه پیام رسان بانکی و مالی جایگزین سوئیفت را نیز راه اندازی کرده است.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.