۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۶۷۲۶ ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۹ دسته: تجارت و دیپلماسی، سازمان تجارت جهانی
۰

انتظار نمیرود که سازمان تجارت جهانی دست کم در کوتاه مدت بتواند اقدام تأثیرگذاری در زمینه تحریم قطر انجام دهد؛ چرا که این سازمان از قدرت اجرایی برای الزام کشورها برخوردار نیست.

به گزارش مسیر اقتصاد کشورهای عربستان، امارات و بحرین چندی پیش با قطع روابط دیپلماتیک با کشور قطر، این کشور را در زمینه روابط تجاری نیز تحریم کرده اند. اکنون بعد از گذشت حدود دو ماه کشور قطر تصمیم گرفته است علیه این کشورها به سازمان تجارت جهانی شکایت نماید.

علی الولید آل ثانی نماینده قطر در سازمان تجارت جهانی در مصاحبه ای اعلام کرده است که کشورش شکایت خود را علیه کشورهای عربستان، امارات و بحرین به سازمان تجارت جهانی تقدیم کرده است.

نماینده قطر در سازمان ملل گفته است که کشورش مهلت زمانی کافی برای ارائه دلایل تحریم قطر را به کشورهای دیگر داده و از آن ها برای مذاکره در خصوص حل مناقشات دعوت کرده است. قطر اعلام کرده است که چنانچه سه کشور عربستان، امارات و بحرین درخواست قطر برای رایزنی در خصوص حل مناقشات را نپذیرند، با دادخواست در سازمان تجارت جهانی و تحریم های تجاری تلافی‌جویانه روبرو خواهند شد.

وی تصریح کرد قطر همچنین در نشست اخیر سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری، موضوع تحریم های این سه کشور را علیه قطر مطرح کرده است.

کشورهای عربستان، امارات و بحرین از قطر درخواست کرده اند که تعاملات تجاری و سیاسی خود را با ایران قطع نماید، شبکه تلویزیونی الجزیره را تعطیل کند و پایگاه نظامی ترکیه را نیز تعطیل نماید. به طور کلی درخواست دیگر کشورهای عربی به رهبری عربستان از کشور قطر پیروی از سیاست های آن ها در راهبردهای تجاری و سیاسی است.

اما قطر از قبول درخواست های این کشورها امتناع کرده و از این کشورها خواسته است به تحریم های خود پایان دهند. اکنون بعد از گذشت حدود ۲ ماه کشور قطر تصمیم گرفته است علیه سه کشور عربی دیگر به سازمان تجارت جهانی شکایت نماید.

با اینحال انتظار نمیرود که سازمان تجارت جهانی دست کم در کوتاه مدت بتواند اقدام تأثیرگذاری در زمینه تحریم قطر انجام دهد. به طور کلی سازمان تجارت جهانی حتی برای کشورهای عضو قدرت چندانی ندارد و بعد از رسیدگی به شکایات از کشورهای مقابل درخواست توقف تحریم را خواهد کرد، اما قدرت اجرایی برای الزام کشورها ندارد. در این صورت کشوری مانند قطر که از سوی دیگر کشورها تحریم شده است، تنها میتواند به اقدامات تلافی جویانه بسنده نماید.

منبع: راشاتودی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.