۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۵۶۸۰ ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۹ دسته: کشاورزی
۰

ایران پس از ۱۲۰ سال با اعمال سیاست های متعدد وزارت جهاد کشاورزی برای خودکفایی در محصولات استراتژیک، با تولید ۱.۶ میلیون تن شکر به خودکفایی دست پیدا کرد.

به گزارش مسیر اقتصاد (مسیر اقتصاد)، میزان واردات شکر طبق آمارهای رسمی از سال ۱۳۸۵ تا سال ۱۳۹۱ همواره با نوسان همراه بوده و همیشه میزان آن نسبتا بالا بوده است؛ اما از سال ۱۳۹۱ به بعد با برنامه‌ریزی وزات جهاد کشاورزی برای خودکفایی در تولید این محصول، میزان واردات روندی نزولی یافته به طوریکه در سال ۱۳۹۴ میزان واردات شکر به کمتر از ۱۷۵ میلیون دلار رسید که کمترین میزان در ۱۰ سال اخیر بوده است.

عمده شکر ایران طی سال های گذشته از کشور برزیل تأمین می شد و پس از آن کشورهای امارات، سنگاپور، سوئیس و انگلستان در رتبه‌های دوم تا پنجم قرار داشته اند. این درحالیست که به استثناء برزیل، دیگر کشورهای جدول فوق جزء واردکنندگان شکر در دنیا هستند و تنها نقش واسطه را در واردات شکر ایران دارند.

طبق آمارهای جهانی هر سال بیش از ۸۰ درصد شکر وارداتی ایران از کشور برزیل تأمین می شود.

وزارت کشاورزی برای کاهش واردات شکر، سیاست‌های متعددی را اعمال کرده است؛ با اینحال در سال ۱۳۹۵ برخلاف روند گذشته، میزان واردات شکر با افزایشی ۸۷ درصدی همراه بوده که نگرانی‌هایی را در خصوص این دستاورد مهم وزارت کشاورزی ایجاد کرده بود اما خوشبختانه این روند متوقف شد.

خودکفایی در تولید شکر

با تولید قابل توجه چغندر قند در سال گذشته و فراوری آن، میزان تولید شکر در کشور به ۱.۶ میلیون تن رسید که در طول ۱۲۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است. این میزان تولید عمده نیاز کشور به شکر را تأمین می کند و تقریبا کشور را از واردات بی نیاز می کند. به همین مناسبت جشن خودکفایی تولید شکر هشتم مرداد ماه با حضور مسئولان و فعالان بهش خصوصی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار خواهد شد.

یکی از عوامل این موفقیت در برهه فعلی، برنامه خودکفایی وزارت کشاورزی پس از قانون انتزاع بوده که در مورد سایر محصولات استراتژیک نظیر گندم و جو نیز به خودکفایی منجر شده است. امید است که این خودکفایی ها مقطعی نبوده و ادامه داشته باشد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.