۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۰۲۱۵ ۲۶ تیر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۳ دسته: کشاورزی
۰

بر اساس اعلام مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران، میزان تولید شکر در سال گذشته به بیش ۲ دو میلیون تن رسید که در ۱۲۳ سال گذشته بی سابقه بوده است.

به گزارش مسیر اقتصاد شکر یکی از محصولاتی است که در گذشته به دلیل واردات زیاد، منابع ارزی قابل توجهی را به خود اختصاص می داد؛ اما طی سال های اخیر وزارت جهاد کشاورزی با برنامه ریزی مناسب توانست میزان خوداتکایی در این محصول پرمصرف را به ۸۴ درصد برساند و نیاز وارداتی کشور به آن را کاهش دهد.

بررسی میزان تولید شکر طی سال های اخیر نشان دهنده ی برنامه ی منسجم وزارت جهاد کشاورزی در تولید این محصول و جلوگیری از خروج ارز از کشور است.

در حالی که با توجه به آمارهای اعلامی از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۹۴ حدود ۱۷۵ میلیون دلار شکر وارد کشور شده بود، اخیرا با اعلام  سیف مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران، تولید شکر در سال گذشته رکورد ۱۲۳ ساله تولید این محصول در کشور را شکست و نیاز کشور به واردات را کاهش داد.

سیف ۲۴ تیرماه با اشاره به تولید دو میلیون و ۱۵ هزار تن شکر در سال گذشته اظهار داشت: سال گذشته رکورد ۱۲۳ ساله تولید شکر شکسته شد ضمن آن که دو میلیون تن تفاله دام تولید و مایحتاج برخی مصنوعات مانند MDF نیز از این طریق تأمین شد.

بررسی آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران طی ۶ سال گذشته، به خوبی نشان دهنده آمار تولید مناسب این محصول است:

گفتنی است بر اساس بند ۶ و ۷ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی یکی از وظایف مهم دولت در حرکت به سمت کاهش ضربه پذیری اقتصاد، خودکفایی در تولید محصولات اساسی از طریق افزایش تولید است.

وزارت جهاد کشاورزی از سال ۱۳۹۲ عهده دار وظایف بازرگانی در کشور شده است و با استفاده از این وظیفه ی قانونی خود توانسته است میزان تولید محصولات کشاورزی را در سال های گذشته حدود ۲۳ درصد افزایش دهد که یکی از این محصولات مهم و استراتژیک، شکر بوده است.

با توجه به نتایج مثبت قانون تمرکز و مدیریت یکپارچه تولید تا عرضه، ضروری است قانون تمرکز به طور کامل اجرا شود تا خوداتکایی کشور در تولید سایر محصولات استراتژیک کشاورزی افزایش یابد.

افزایش ۶۰ درصدی تولید و کاهش ۳۷ درصدی واردات شکر نتیجه اجرای قانون تمرکز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.