۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۷۶۴۴ ۲۹ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۱ دسته: کشاورزی
۱

غضنفری وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت در برنامه گفتگوی ویژه خبری با انتقاد از بررسی طرح تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس گفت: با ادغام این وزارتخانه در بخش های تولیدی سد محکمی در برابر تحریم ایجاد شده است؛ ولی با تشکیل وزارت بازرگانی این سد شکسته خواهد شد و این کمک به دشمن در دستیابی به اهداف تحریمی است.

به گزارش مسیر اقتصاد برنامه گفتگوی ویژه خبری ۲۹ فروردین ماه در خصوص طرح تشکیل وزارت بازرگانی با حضور نمایندگان موافق و مخالف این طرح به روی آنتن شبکه دوم سیما رفت.

طرح تشکیل وزارت بازرگانی اقدام جدید برخی از نمایندگان مجلس است که با تصویب آن وظایف بازرگانی از بخش های تولید تفکیک شده و وزارت بازرگانی مسئول آن خواهد شد. این طرح پیش از این نیز طی دو سال گذشته سه بار در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفته است که نمایندگان مجلس هر بار به دلایل کارشناسی با آن مخالفت کرده اند.

ضرورت تنظیم ساختارها متناسب با نیاز مردم

محمدمهدی مفتح عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی و نماینده موافق تفکیک وزارت بازرگانی از وزارت صنعت و معدن با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری گفت: دولت و مجلس به عنوان حاکمیت و براساس قانون اساسی موظف به انجام درست کار مردم است و باید ساختار اداری مناسبی برای انجام کارهای مردم در کشور وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: این ساختار جدید نمی تواند غیرقابل تغییر باشد زیرا جهان و کشور و اولویت ها در حال تغییر هستند و برای خدمت رسانی بهتر به مردم باید ساختارها را هم به بهترین شکل مطلوب تغییر داده و تنظیم کنیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی افزود: وظیفه داریم با نظر کارشناسی، شکلی از اداره کشور را تنظیم کنیم که بهترین بازدهی را برای مردم داشته باشد.

صدمات جدی تشکیل وزارت بازرگانی به بخش کشاورزی

علی ابراهیمی عضو کمیسیون کشاورزی دیگر مهمان این برنامه در مخالفت با طرح تشکیل وزارت بازرگانی گفت: در حوزه اقتصاد به روش غلط عمل می کنیم و آن را به گردن ساختار می اندازیم. با ادغام وزارت صنعت، معدن و تشکیل وزارت صمت در سال ۹۰،​ قرار بود آئین نامه شرح وظایف این وزارتخانه تدوین شود؛ اما تاکنون این کار انجام نشده است. درصورت انجام این موضوع قطعا کارایی وزارت صمت افزایش پیدا می کرد.

وی افزود: ایجاد وزارت بازرگانی به بخش کشاورزی ما لطمه می زند زیرا دوباره دچار دوگانگی مدیریت خواهیم شد که نتیجه آن تکرار تجارب تلخ واردات برنج، شکر و تجارت چای خواهد بود.

کمک به دشمن در تحقق اهداف تحریم با تشکیل وزارت بازرگانی

مهدی غضنفری وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: با فرماندهی واحد بر امور تولید و بازرگانی در سال های ۹۰ تاکنون سد محکمی در برابر تحریم تشکیل شده است که با تشکیل وزارت بازرگانی این سد شکسته خواهد شد و دشمن به اهداف تحریمی خود دست پیدا می کند.

غضنفری با بیان اینکه در برنامه های پنج ساله، کوچکسازی و چابکسازی و افزایش ندادن ساختار را داریم، افزود: ظاهراً به دلیل برخی اتفافات سیاسی نظر مجلس تغییر کرده و خواستار تشکیل وزارت بازرگانی است. مجلس باید بداند که اگر در سال ۹۱ توانستیم در مقابل تحریم ها بایستیم یکی از علت ها، ادغام وزارتخانه بود که به هماهنگی بیشتر اقتصادی در مقابل تحریم ها منجر شد.

مغایرت تشکیل وزارت بازرگانی با قوانین بالادستی

طرح تشکیل وزارت بازرگانی هم اکنون در مجلس در حال بررسی است و کمیسیون های صنایع و اجتماعی بر خلاف نظرات قبلی خود به تشکیل این وزارتخانه رای مثبت دادند.

گفتنی است طبق اعلام اداره کل قوانین مجلس شورای اسلامی، تشکیل وزارت بازرگانی مغایر با اصل ۷۵ قانون اساسی، ماده ۲۸ قانون برنامه ششم توسعه و سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی است و برای تصویب نیاز به رای دو سوم نمایندگان دارد.

انتهای پیام/ غذا و کشاورزی

  1. آقای غضنفری این چند روز در مخالفت با طرح تفکیک از همه ابزار ها استفاده کرد به نظر من این طرح خیلی خوبه و با عث ساماندهی بازار و مدیریت صادرات و واردات میشه شاید دلیل مخالفت آقای غضنفری به دلیل مخالفت با این دولت و یا ترس از افشای فروش ساختمان های بازرگانی سابقه که این طور به تکاپو افتاده

    ۱۲


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.