۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۵۳۸۹ ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۳ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

فاطمی امین گفت: نتیجه اصلی ممنوعیت واردات کالاهای مشابه تولید داخلی باید این باشد که تولید داخلی پس از طی زمان مقرر مبنی بر ممنوعیت واردات کالا، بتواند با محصول مشابه خارجی رقابت کند.

سیدرضا فاطمی امین معاون وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با مسیر اقتصاد (مسیر اقتصاد)، در رابطه با ممنوعیت برای واردات کالاهای مشابه تولید داخل اظهار داشت: ما اکنون داریم از واردات ضربه میخوریم. راه حل این مشکل آن است که ما در یک دوره با تدابیر جانبی ممنوعیت واردات را اعمال کنیم.

وی افزود: اما باید توجه داشت که چنانچه استراتژی ما فقط ممنوعیت واردات باشد و در کنار آن شرایط را برای تولید داخلی پویا مهیا نکنیم، مانند این است که ما مسکن داده ایم درد را آرام کرده ایم اما درمان نکرده ایم.

فاطمی امین گفت: بنابراین ضروری است به موازاتی که ما اعمال ممنوعیت برای واردات را انجام می دهیم، بحث فضای کسب و کار، تامین مالی و یکسری زیر ساخت های نهادی در کشور را اصلاح کنیم تا تولید داخلی از این فرصتی که در نتیجه ممنوعیت واردات کالا برای آن مهیا می شود به بهترین شکل استفاده نماید.

افزایش قدرت رقابت پذیری تولیدات داخلی، نتیجه ممنوعیت واردات

معاون سابق وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه گفت: نتیجه اصلی ممنوعیت واردات کالاهای مشابه تولید داخلی باید این باشد که تولید داخلی پس از طی زمان مقرر مبنی بر ممنوعیت واردات کالا، بتواند با محصول مشابه خارجی رقابت کند.

وی افزود: اگر ممنوعیت واردات باعث شود ما عامل رقابت را حذف کنیم، به منزله جلوگیری از پیشرفت و پویایی آن صنعت است.

قاچاق ربطی به ممنوعیت واردات ندارد

وی در رابطه با ارتباط بین قاچاق و بحث ممنوعیت برای واردات بیان داشت: ما به دلیل قاچاق نمی توانیم دست از ممنوعیت واردات کالا برداریم. مسئله قاچاق راه حل دارد. بایستی توجه داشته باشیم که کنترل قاچاق با کنترل مرزها اتفاق نمی افتد. زیرا این عمل علاوه بر هزینه های زیادی که بر دوش دولت می گذارد، در عمل زیاد نتوانسته موفق عمل کند.

فاطمی امین در پایان افزود: دولت می تواند با ردیابی مسیر جریان قاچاق کالا جلوی این عمل را تا حدود زیادی بگیرد. در واقع با ردیابی جامع کالا در سطح عرضه، که حدود ۴ سال است طرح آن هنوز اجرا نشده می توان جلوی قاچاق کالا را گرفت. همچنین از آنجا که با خرید و فروش کالای قاچاق تراکنش های مالی انجام می شود؛ دولت می تواند با ردیابی این تراکنش ها جلوی قاچاق را بگیرد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.