۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۲۳۵۴۶ ۱۱ تیر ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۶ دسته: دولت و حکمرانی کارشناس: مهدی سروی
۰

بر اساس آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی و نظر نمایندگان مجلس، برای بررسی لایحه تفکیک بایستی کمیسیون مشترک شامل نمایندگان کمیسیون های مرتبط تشکیل شود که این مهم به تصمیم هیئت رئیسه مجلس بستگی دارد.

به گزارش مسیر اقتصاد، در ۲۱ خردادماه سال جاری یک فوریت لایحه دولت مبنی بر تفکیک وزارتخانه ها در مجلس شورای اسلامی با ۱۲۴ رای موافق در دستور کار هیئت رئیسه قرار گرفت.

طبق این لایحه که به لایحه «تفکیک» معروف شده است، قرار است مسئولیت بازرگانی از وزارت صنعت و معدن و جهاد کشاورزی جدا شده و وزارت بازرگانی به صورت مجزا تشکیل شود؛ همچنین وزارت راه و شهرسازی از یکدیگر تفکیک شده و به دو وزارتخانه تبدیل گردد و وزارت ورزش و جوانان نیز به وزارت ورزش و سازمان ملی جوانان تبدیل شود.

تصمیم گیری تخصصی در این موضوع، در مجلس شورای اسلامی باید طبق نظر هیات رئیسه مجلس به یکی از کمیسیون های تخصصی مجلس ارجاع شده و بعد از اعلام نظر نهایی کمیسیون در مورد موضوع مذکور، در صحن علنی مجلس درباره آن لایحه تصمیم گیری بشود.

طبق وظایف کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، بررسی تغییر ساختارهای اداری و دولتی وظیفه این کمیسیون بوده و مجلس موارد مشابه را در حالت معمول به کمیسیون اجتماعی ارجاع میدهد.

با این وجود، گستردگی موضوعات مطرح در لایحه تفکیک، منجر به درگیر شدن چندین کمیسیون تخصصی مجلس نظیر کمسیون صنایع و معادن، کشاورزی، فرهنگی، اقتصادی و برنامه و بودجه با این موضوع شده و باعث شده است تا بررسی و اعلام نظر کارشناسی در این موضوع از عهده کمیسیون اجتماعی خارج شود؛ در واقع به منظور بررسی لایحه تفکیک، نیاز است تا نمایندگان از همه کمیسیون های تخصصی در کمیسیونی مشترک به بررسی موضوع بپردازند.

در این راستا و طبق ماده ۵۸ آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، هیات رئیسه مجلس می تواند کمیسیون مشترکی از نمایندگان کمیسیون های تخصصی جهت رسیدگی به موضوعات گسترده تشکیل دهد؛ مطابق ماده ۵۸ «درمورد طرحها و لوايحى كه به تشخيص هيأت رئيسه به دو يا چند كميسيون ارتباط اساسى داشته باشد، كميسيون مشترک تشكيل مى ‏گردد، تعداد اعضاء كميسيون مشترك بيست و سه نفر می باشد. تعيين سهم هر كميسيون به‌وسيله هيأت‌رئيسه مجلس و انتخاب آنان توسط كميسيون ذی ربط می باشد.”

در ارتباط با این موضوع، قاضی پور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای سلامی در گفتگو با مسیر اقتصاد (مسیر اقتصاد) بیان کرد: چون این موضوع دارای ابعاد گسترده ای است، کمیسیون مشترک از کمیسیون های درگیر با موضوع باید تشکیل شده و هیات رئیسه مجلس موظف است در این موضوع پیش قدم باشد.

در گفتگویی دیگر، محمد اسماعیل سعیدی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس بیان کرد: طبق روال گذشته مجلس، چون موضوع جداسازی وزارتخانه ها دارای ابعاد مختلفی میباشد، نیاز است نظر همه ی کمیسیون ها در تصمیم گیری لحاظ شده و لذا در این مورد تشکیل کمیسیون مشترک اجتناب ناپذیر است.

همچنین چندین تن از اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نظیر رئیس و سخنگوی کمیسیون کشاورزی، علی اکبری، یوسف داودی، علی وقف چی، شمس اله شریعت نژاد، نظر افضلی، احمد علی کیخا و عبداله حاتمیان در گفتگو با مسیر اقتصاد، ضمن مهم قلمداد کردن حضور اعضای این کمیسیون در کمیسیون مشترک، تشکیل این کمیسیون را در جهت تصمیم گیری بهتر لازم و ضروری دانستند.

در تکمیل این موضع گیری ها سید راضی نوری عضو کمیسیون کشاورزی اعلام کرد: طبق ارتباطاتی که با اعضای هیات رئیسه مجلس داشتیم، کمیسیون کشاورزی مجلس با توجه به مخالفت اکثریت اعضای خود با جداسازی بازرگانی محصولات کشاورزی از وزارت جهاد کشاورزی، خواستار تشکیل کمیسیون مشترک برای بررسی تفکیک وزارتخانه ها بوده است تا نظرات کارشناسی اعضای این کمیسیون در تصمیم گیری ها لحاظ شود.

بنابراین انتظار می رود هیات رئیسه مجلس در اولین جلسه خود مبنی بر تصمیم گیری در این ارتباط اقدام کرده و هر چه زودتر کمیسیون مشترک را با اهداف مذکور از بین نمایندگان کمیسیون های مربوط به موضوع تشکیل داده تا بهترین تصمیم از لحاظ کارشناسی گرفته شود.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.