۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۹۱۳۱ ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۷ دسته: دیگر رسانه‌ها، راه ابریشم چین
۰

نشست ۲ روزه توسعه جاده ابریشم موسوم به “یک جاده-یک کمربندی” در چین آغاز به کار کرده است. در این نشست هیئت هایی از ۲۹ کشور حضور دارند. از طرف ایران نیز طیب نیا در این نشست شرکت کرده است.

به گزارش مسیر اقتصاد  به نقل از الجزیره، نشست ۲ روزه توسعه جاده ابریشم موسوم به “یک جاده-یک کمربندی” در چین آغاز به کار کرد.

هدف از توسعه جاده ابریشم وصل کردن چین به بخش قابل توجهی از آسیا، اروپا و آفریقاست.

در حال حاضر مقامات ارشد ۲۹ کشور جهان در این نشست حضور دارند و این نشست امروز با سخنرانی شی‌جی‌پینگ رئیس جمهور چین آغاز به کار کرد.

این اقدام یکی از مهمترین سیاست‌های دولت چین در نشان دادن خود به عنوان یک حامی تجارت آزاد در جهان و نشان دادن رئیس جمهور این کشور به عنوان یک رهبر بین‌المللی است.

شی در سخنان خود اعلام کرد: ما باید زمینه را برای همکاری، ایجاد و رشد یک اقتصاد باز جهانی ایجاد کنیم. علیرغم حمایت دولت چین از تجارت آزاد بسیاری نسبت به اقدامات دولت چین که مدعی هستند دسترسی شرکت‌های خارجی به بازار این کشور را محدود می‌کند انتقاد دارند.

شی در سخنان خود در افتتاحیه این نشست اعلام کرد این کشور ۱۴.۵ میلیارد دلار معادل ۱۰۰ میلیارد یوآن به طرح توسعه جاده ابریشم اختصاص خواهد داد.

این حجم مالی در سال ۲۰۱۴ و با هدف تأمین مالی پروژه‌های زیرساختی برای توسعه جاده ابریشم اختصاص داده شده بود و چین قصد دارد ۸.۷ میلیارد دلار دیگر نیز به کشورهایی که در طرح توسعه جاده ابریشم مشارکت دارند کمک مالی کند. از سوی دیگر ۲ بانک چینی نیز قصد دارند با اختصاص ۵۵ میلیارد دلار از این طرح دولت چین حمایت کنند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه نیز از جمله مقاماتی بودند که در افتتاحیه این طرح سخنرانی کردند.

برخی مقامات بلند پایه واشنگتن از جمله مت پاتینگر مشاور ویژه رئیس جمهور آمریکا و مدیر ارشد حوزه آسیای شرقی در شورای ملی امنیت آمریکا در این نشست حضور دارند.

براساس گزارشات موجود برخی افراد حاضر در این نشست معتقدند چین قصد دارد از این طریق تأثیرگذاری سیاسی خود در جهان را گسترش دهد.

طیب نیا وزیر اقتصاد کشور ما هم در این نشست شرکت دارد و فردا نشست‌هایی را با مقامات شرکت  کننده در این نشست خواهد داشت.

جادهٔ ابریشم یا راه ابریشم شبکهٔ راه‌های به‌هم‌پیوسته‌ای با هدف بازرگانی در آسیا بود که خاور و باختر و جنوب آسیا را به هم و به شمال آفریقا و خاور اروپا پیوند می‌داد؛ مسیری که تاسدهٔ پانزدهم میلادی به‌مدت ۱۷۰۰ سال، بزرگ‌ترین شبکهٔ بازرگانی دنیا بود.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.