۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۹۱۰۲ ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰ دسته: حمل و نقل
۰

صیادی مدیرعامل یک شرکت حمل و نقل بین‌المللی گفت: از آنجا که سازکاری برای تامین ارز مورد نیاز از سوی بانک مرکزی تعیین نشده است، بسیاری از فعالین حمل و نقل بین‌الملل، ارز مورد نیاز خود را از بازار آزاد تامین می‌کنند.

سعید صیادی مدیرعامل یک شرکت حمل و نقل بین‌المللی در گفتگو با مسیر اقتصاد به تشریح مشکل تامین ارز در حوزه حمل و نقل پرداخت و گفت: عدم تامین ارز از مجاری رسمی و نوسان نرخ آن تاثیر مخربی بر حمل و نقل بین‌المللی دارد.

وی افزود: تحریم‌ها و مشکلات ارزی سبب شده است که تجار ایرانی به استفاده از شرکت‌های حمل و نقل خارجی مانند ترکیه و بلغارستان روی بیاورند و شرکت‌های ایرانی بیکار شوند، درحالیکه ظرفیت زیادی در تمامی شقوق حمل و نقل دریایی، هوایی و زمینی در داخل کشور وجود دارد.

این فعال حوزه حمل و نقل تشکیل بازار سیاه را یکی از تبعات منفی نبود سازکار رسمی تبادلات ارزی بخش حمل و نقل بین‌المللی دانست و گفت: از آنجا که سازکاری برای تامین ارز مورد نیاز از سوی بانک مرکزی تعیین نشده است، بسیاری از فعالین حمل و نقل بین‌الملل، ارز مورد نیاز خود را از بازار آزاد تامین می‌کنند. بدین ترتیب با عدم شفافیت گردش مالی فعالان حوزه حمل و نقل، امکان رصد جریان ارز از سوی مراجع رسمی از بین می‌رود.

به گفته صیادی، مشکلات ارزی در حوزه حمل و نقل دریایی شدیدتر است. زیرا معمولا باربری‌های خارجی کرایه دلاری خود را در دبی دریافت می‌کنند. بنابراین صاحب بار باید پول را از اینجا به دبی حواله کند تا بتواند کرایه شرکت خارجی را بپردازد. این مسئله هزینه‌ها را افزایش می‌دهد.

به گفته این عضو انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی، پرداخت کرایه حمل کالاهای وارداتی به صورت تهاتر، راه حلی است که در حال حاضر برخی تجار و واردکنندگان برای حل این مشکل انجام می‌دهند، در صورتیکه می‌توان از سازکار ضابطه‌مندتری استفاده کرد.

ایجاد خط اعتباری ارزی حوزه حمل و نقل بین‌الملی

صیادی در ادامه چاره کار را در ایجاد خط اعتباری ارزی از سوی بانک مرکزی دانست و افزود: اگر بانک مرکزی، بانک عاملی را برای ارایه خدمات به حوزه حمل و نقل بین‌المللی در نظر بگیرد و شرکت‌ها بتوانند از طریق صرافی‌های این بانک به تامین ارز مورد نیاز بپردازد، بخش زیادی از مشکل حل شده و ارز به صورت کاملا قانونی و با قیمت مصوب تامین می‌شود.

وی افزود: در این شرایط، شرکت حمل و نقل وجه دریافتی حاصل از ارایه خدمات را به حساب بانک یا صرافی مورد نظر واریز کرده و بانک براساس اسناد و مدارک موجود و بارنامه، سهم کرایه را محاسبه و به حساب شرکت واریز می‌کند.

این عضو انجمن شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی با اشاره به پیشنهاد ایجاد خط اعتباری ارزی از سوی انجمن به مسئولان بانک مرکزی، اظهار امیدواری کرد با تدابیری که دولت برای تامین ارز در سال آینده اتخاذ کرده است، این موضوع نیز به زودی اجرایی شود.

انتهای پیام/حمل و نقل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.