۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۴۳۴۷ ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰ دسته: پول و بانک، دهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

مهدی فاطمیان رئیس هیات مدیره انجمن فین تک، در نشست «سیاستگذاری رمزارزها و رمزدارایی‌ها و جایگاه آن در نظام ارزی کشور»، گفت: مواجهه با پدیده رمزارزها در ایران مراحلی از جمله بی‌تفاوتی، انسداد، محدود کردن و در ماه‌های اخیر ساماندهی و تنظیم‌گیری را طی کرده که همگی فاقد نگاه توسعه‌ای و بهره‌برداری از فرصت‌ها است. پذیرش این پدیده به عنوان دارایی، ارز یا ابزار مبادلات خارجی، مزایای متعددی از جمله وثیقه‌گذاری، دور زدن تحریم‌های مالی و تامین مالی خارجی را برای ایران فراهم می‌کند.

به گزارش مسیر اقتصاد نشست «سیاستگذاری رمزارزها و رمزدارایی‌ها و جایگاه آن در نظام ارزی کشور» روز سه‌شنبه ۱۲ دی ماه ۱۴۰۲، با حضور جمعی از اساتید و صاحبنظران و فعالان این حوزه با میزبانی «پژوهشکده امور اقتصادی وزارت اقتصاد» برگزار شد. این نشست، پنجمین نشست تخصصی از دهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی بود که در بازه آبان تا اسفندماه سال جاری با موضوع «حکمرانی ارزی؛ ثبات و رونق اقتصادی» در حال برگزاری است. در پنجمین نشست از این همایش فرصت‌ها و تهدیدهای مواجهه با پدیده رمزارزها و رمزدارایی‌ها برای اقتصاد ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به رسمیت شناختن رمزارزها به منزله محدود شدن سیاست پولی نیست

مهدی فاطمیان رییس هیات مدیره انجمن فین تک، در این نشست با ذکر اینکه در حال حاضر با رسمیت بخشی به حوزه رمزارزها و رمزدارایی‌ها فاصله داریم، گفت: ولی اگر فرض کنیم که در آینده نهاد حاکمیتی تصمیم میگیرد این پلتفرم‌ها را به رسمیت بشناسد، آن‌ها میتوانند ابزاری برای دور زدن تحریم باشند. در حال حاضر ورود ارز به داخل کشور با تحریم مواجه است و ابزارهای حوزه رمزدارایی‌ها و رمزارزها می‌تواند خدمات مالی متنوعی برای بی نیازی کشور از تحریم در بخشی از مبادلات خارجی به حاکمیت ارائه دهد که یک فرصت بسیار حائز اهمیت است و باید از آن استفاده شود.

وی افزود: از طرف دیگر برخی فکر می‌کنند اگر به این حوزه به شکل رسمی بها داده شود و قانونی شود، حاکمیت پولی بانک مرکزی تحت تاثیر قرار می‌گیرد. مسئله بعدی قواعد مبارزه با پولشویی در حوزه رمزارزها است که میتواند یکی از تهدیدهای توسعه این حوزه باشد. در حال حاضر در دنیا نیز قاعده‌گذاری برای مبارزه با پولشویی در این حوزه پیشرفت زیادی نداشته است. من معتقدم به دلیل ماهیت دیجیتال بودن این حوزه، امکان مقابله با پولشویی و تخلفات وجود دارد. علاوه بر این به دلیل ورود شرکت‌های دانش بنیان و کسب و کارها پیشرو به این حوزه، این امکان وجود دارد که ما در داخل قواعد لازم برای مقابله با تخلف و پولشویی را به شکل پیشرو تدوین و اجرا کنیم.

فاطمیان با اشاره به اینکه رمزپول یا ریال دیجیتال بانک مرکزی میتواند پلی برای ارتباط حاکمیت با فعالین حوزه رمزارزها و رمزدارایی‌ها باشد، افزود: اما تا به حال آن پروژه به شکلی که باید و شاید جلو نرفته و پیشرفتی در این زمینه حاصل نشده است. نکته بعدی اینکه اگر این حوزه شفاف را به یک ابزار رایج جابه‌جایی بین مردم تبدیل کنیم، که در حال حاضر به استناد مصوبه هیات وزیران ممنوع است، به واسطه نظارت پذیری به مراتب بیشتر آن در مقایسه با نظام بانکی فعلی ما، امکان مقابله با تخلف و پولشویی نیز اجرایی پذیری بیشتری خواهد داشت. به طور مثال تخلفاتی که امروز در شبکه بانکی می‌بینیم در حوزه رمزارزها و رمزدارایی‌ها به مراتب راحت‌تر قابل مقابله است. نکته بعدی پایان دادن به انحصار شبکه پرداخت و رفع مشکلاتی همچون حک شبکه پرداخت پمپ بنزین‌ها است که یکی دیگر از فرصت‌های توسعه این حوزه است.

در مواجهه با رمزارزها خلا رویکرد توسعه‌ای مشهود است

وی افزود: مواجهه با پدیده رمزارزها در ایران مراحلی از جمله بی تفاوتی، انسداد، محدود کردن و در ماه‌های اخیر ساماندهی و تنظیم‌گیری را طی کرده است. هیچکدام از این نگاه‌ها توسعه‌ای نیست و صرفا به صورت واکنش حاکمیت به این پدیده بوده است. وقتی رمزارزها را به عنوان دارایی بپذیریم، ظرفیت‌های زیادی از جمله توثیق وثیقه حول آن ایجاد می‌شود. پذیرش این پدیده به عنوان ارز و وسیله مبادله، مزایای در مبادلات برای ما دارد و همینطور در حوزه تامین مالی نیز می‌تواند گشایش‌هایی ایجاد کند. اما تا امروز به این فرصت‌ها توجه نشده است. هرچند من معتقدم اگر این پدیده به عنوان دارایی شناخته شود نباید با اخذ مالیات یا موارد تهدیدساز دیگر، مردم را از پلتفرم‌های داخلی فراری بدهیم و در این زمینه باید با ظرافت برخورد شود.

رییس هیات مدیره انجمن فین تک در پایان گفت: تصریح قانونگذاری و تسهیل فعالیت کسب و کارهای رسمی، در کنار برخورد جدی با بازارها و کسب و کارهای غیررسمی و زیرزمینی اقداماتی است که باید در این حوزه در دستورکار قرار بگیرد. رمزدارایی باید به عنوان یک دارایی رسمی و با قابلیت انتقال بالا مورد پذیرش واقع شود. نکته آخر اینکه امکان نوآوری در این حوزه زیاد است و برای بهره مندی از این ظرفیت باید شرایط ورود بازیگران جدید به این حوزه و تداوم فضای رقابتی باز بماند.

انتهای پیام/ پول و بانک



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.