۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۲۶۸۱ ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۰ دسته: کشاورزی کارشناس: محمد علی ارفعی
۰

دولت چین از ۲۰ سال پیش به منظور صنعتی‌سازی کشاورزی، به حمایت از کشاورزی قراردادی روی آورد، دولت چین برای اجرای کشاورزی قراردادی برنامه‌ای تحت عنوان «شرکت‌های سر اژدها» را برای حمایت از شرکت‌های پیشرو و دارای ظرفیت آغاز کرد. این شرکتها توانایی انعقاد انواع قراردادها با کشاورزان را دارند و کشاورزان نیز توسط دولت به انعقاد قرارداد با این شرکت‌ها ترغیب می‌شوند.

مسیراقتصاد/ قراردادهای کشاورزی در چین به عنوان بخشی از برنامه صنعتی سازی کشاورزی دولت، که هدف آن بهبود سودآوری و رقابت پذیری تولید بود، حدود ۲۰ سال پیش ظهور کرد. این امر به عنوان یک وسیله برای اتصال کارآمد کشاورزان خرده مالک و شرکت‌های بزرگ فرآوری مواد غذایی در نظر گرفته می‌شود.

حمایت‌های مالی و کاهش مالیات؛ مشوق‌های کشاورزی قراردادی در چین

دولت‌های محلی چین ظرفیت قراردادهای کشاورزی را برای تغییر ساختار کشاورزی و افزایش درآمد کشاورزان را به رسمیت شناخته‌اند، بنابراین آنها تشویق‌هایی مانند حمایت مالی و کاهش مالیات برای شرکت‌های کشاورزی مشارکت‌کننده را اعمال کردند. به همین دلیل قراردادهای کشاورزی در طول یک دهه گذشته به سرعت از نظر تنوع محصولات، مناطق جغرافیایی، مقیاس و تنوع قرارداد رشد کرده‌اند، اگرچه سهم اجرای قرارداد هنوز به بیش از ۲۰ درصد نرسیده است.

استفاده از ظرفیت شرکت‌های سر اژدها برای توسعه کشاورزی در چین

در چین، قراردادهای کشاورزی بخشی از برنامه گسترده تر «صنعتی سازی کشاورزی و توسعه روستایی» هستند که توسط دولت مرکزی هدایت می‌شوند. به همین منظور شیوه دولت چین این بوده است که به طور فعال حمایت از شرکت‌هایی خاص به نام «سر اژدها»[۱] را ترویج کند.

شرکت‌های سر اژدها توسط مقامات مرکزی، استانی یا محلی بر اساس معیارهایی مانند قدرت اقتصادی، مقیاس عملیاتی، سطح فناوری، قابلیت‌های مدیریتی و پتانسیل افزایش درآمد کشاورزان انتخاب می‌شوند بنابراین سر اژدها شرکت های پیشرو کشاورزی هستند که برای رهبری پروژه‌های توسعه با کشاورزان انتخاب شده‌اند و دولت چین شرکت‌های سر اژدها را به دلیل نقش کلیدی آنها در مدرن‌سازی و ارتقای ارزش زنجیره‌های کشاورزی محلی و بهبود رفاه کشاورزان حمایت می‌کند، قراردادهای کشاورزی یکی از ابزارهای مهم این شرکت‌ها برای سازماندهی خرده مالکان پراکنده به شبکه‌های تولید کارآمدتر و رسمی است.

شرکت‌های سر اژدها به عنوان رابط بین کشاورزان و صنایع کشاورزی عمل می‌کنند

شرکت‌های سر اژدها از حمایت سیاستی قابل توجه و تأمین مالی ترجیحی از سوی مقامات ملی و محلی برخوردار هستند. در عوض، آنها ملزم هستند تا سیستم‌های تولید، بازاریابی و توزیع را ایجاد کنند تا از طریق ترتیبات هماهنگ عمودی، بهره‌وری، کیفیت و درآمد خانوارهای روستایی را بهبود بخشند. آنها همچنین به عنوان رابط بین کشاورزان و صنایع کشاورزی عمل می‌کنند و قراردادهای کشاورزی را برای توزیع بذر، راهنمایی‌های فنی، دسترسی به بازار و قیمت‌گذاری پایدار در ازای تعهدات تامین منعقد می‌کنند.

بسیاری از شرکت‌های سر اژدها از ترتیبات قراردادی مانند قراردادهای تولید، قراردادهای بازاریابی یا قراردادهای توزیع برای سازماندهی سیستم‌های خود با کشاورزان استفاده می‌کنند. مقامات محلی اغلب کشاورزان را تشویق یا حتی الزام می‌کنند که در برنامه‌های قراردادی با شرکت‌های سر اژدها که تعیین شده‌اند، شرکت کنند تا درآمد بخش روستایی را افزایش دهند.

پینوشت:

[۱] dragon head

منبع:

www.researchgate.net

انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.