۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۲۵۶۶ ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۸ دسته: مسکن
۰

شهرام باباخانی مدير مسكن و ساختمان اداره كل راه و شهرسازي استان اردبيل گفت: طرح اقدام ملی مسکن برنامه دولت برای رونق ساخت و ساز مسکن و ساماندهی به بازار است. اما در این طرح سهمیه استان‌ها به تعدادی نیست که پاسخگوی نیاز بازار باشد و همچنین به رغم انتشار چندین باره آگهی مناقصه در اجرای پروژه‌های مشارکتی مسکن، سازندگان هیچ رغبت و علاقه‌ای برای این امر نشان نداده‌اند.

به گزارش عادله جوادزاده خبرنگار استان اردبیل مسیر اقتصاد با وجود بلاتکلیفی پروژه مسکن مهر و عدم اتمام آن در استان اردبیل طرح اقدام ملی مسکن که از سوی وزیر راه و شهرسازی مطرح شده تکاپوی جدیدی را برای ساخت مسکن ایجاد کرده تا اقشار نیازمند و فاقد سرپناه از فرصت فراهم شده برای خانه‌دار شدن استفاده کنند. اما به نظر می‌رسد اجرای این طرح در مراحل مختلف با فراز و نشیب روبرو شده و برای رونق‌بخشی به بخش مسکن نیاز به همراهی بانک مسکن و سازندگان احداث واحدهای مسکونی دارد.

طرح اقدام ملی مسکن با استقبال سازندگان روبرو نشده است

شهرام باباخانی مديرمسكن و ساختمان اداره كل راه و شهرسازی استان اردبيل در گفتگو با مسیر اقتصاد اظهار کرد: طرح اقدام ملی مسکن در هفت محور به استان‌ها ابلاغ شده که مهمترین نقش آن پرداخت تسهیلات ساخت مسکن، اجرای پروژه‌های مشارکتی و واگذاری اراضی برای تولید مسکن است تا اقشار ضعیف و کم توان جامعه بتوانند صاحب سرپناه شوند. در قالب این طرح تفاهمنامه همکاری برای ساخت مسکن با همکاری ارتش، نیروی انتظامی، مجامع خیرین و نهادهای حمایتی به امضا رسیده و در کنار آن با پرداخت تسهیلات خانه اولی‌ها و یا صندوق مسکن یکم واجدین شرایط می‌توانند در ساخت مسکن ورود پیدا می‌کنند و در مناطق بافت فرسوده و ناکارآمد شهری نیز از سازندگان حمایت‌های لازم انجام می‌شود.

وی به استقبال کم سازندگان از اجرای پروژه‌های مشارکتی طرح اقدام ملی مسکن اشاره و تصریح کرد: ما تاکنون چندین بار آگهی مناقصه را برای ساخت ۴۰۰ واحد مسکن با کمک سازندگان منتشر کردیم اما به دلیل رکود بازار مسکن و تغییرات قیمتی، رغبتی برای احداث این پروژه‌ها وجود ندارد و پیمانکاری انتخاب نشده است.

سهمیه‌های استانی «طرح اقدام ملی مسکن» پاسخگوی نیاز بازار نیست

مدير مسكن و ساختمان اداره كل راه و شهرسازي استان اردبيل سهمیه استان اردبیل را در بهره‌مندی از طرح ملی مسکن ۳ هزار و ۲۰۰ واحد اعلام کرد و گفت: ما تاکنون ۷۰۰ متقاضی را برای بهره‌مندی از تسهیلات بانک مسکن معرفی کردیم که قرار است در مناطق مختلف شهر به ویژه محلات هدف این واحدها احداث شود که امیدواریم تا پایان امسال این تعداد افزایش یافته و متقاضیان از این تسهیلات بدون محدودیت استفاده کنند. با وجود این تعداد پایین سهمیه‌های ساخت مسکن در استان‌ها موجب می‌شود این طرح نتواند اثرگذاری قابل توجهی در ساماندهی به بازار مسکن داشته باشد.

باباخانی سقف تسهیلات پرداختی را به متقاضیان برای ساخت مسکن ۴۰ میلیون تومان و در صورت احراز شرایط خاص تا سقف ۹۰ میلیون تومان اعلام کرد و افزود: این تسهیلات در دوره مشارکت با نرخ ۹ درصد و فروش اقساطی ۱۸ درصد پرداخت می‌شود و ما برای سالجاری و سال آینده در پرداخت این تسهیلات محدودیتی نداریم.

مديرمسكن و ساختمان اداره كل راه و شهرسازي استان اردبيل ادامه داد: ما با واگذاری زمین توافقنامه‌ای را با ستاد اجرایی فرمان امام و ارتش به امضا رسانده‌ایم تا نسبت به ساخت واحدهای مسکونی اقدام کنند که در فرصت سه تا چهار سال این پروژه‌ها عملیاتی و اجرایی خواهد شد. در هفت محور جامعه هدف ما در طرح اقدام ملی مسکن مشخص شده است که بخشی از این واحدها با پرداخت تسهیلات بانکی و بخشی نیز از طریق خیرین و در قالب پروژه‌های مشارکتی اجرایی می‌شود که در همه این بخش‌ها ورود مناسبی را شاهد هستیم. با توجه به آورده کم مددجویان بهزیستی و کمیته امداد بخش عظیمی از ساخت و ساز مسکن برای این خانوارها از طریق خیرین و بنیاد مسکن انجام می‌شود که در یکی از پروژه‌های اجرا شده با پیشرفت ۵۵ درصد کار در حال انجام است و پروژه دیگر نیز بعد از صدور پروانه اجرایی خواهد شد.

۵۲۸ واحد مسکن مهر هنوز واگذار نشده است

مديرمسكن و ساختمان اداره كل راه و شهرسازي استان اردبيل در مورد سرانجام مسکن مهر و اتمام ۴۱ هزار واحد سهمیه استان در این حوزه اظهار کرد: از مجموع مسکن مهر ساخته شده در استان تنها ۵۲۸ واحد هنوز تکمیل نشده که دلیل آن اختلاف پیمانکار با راه‌ و شهرسازی بوده که با انتخاب پیمانکار جدید قرار است تا پایان امسال و با هزینه ۳۰ میلیارد تومانی این پروژه به سرانجام برسد.

باباخانی به افزایش قیمت مصالح و دستمزد در ماه‌های اخیر به عنوان عامل اصلی در بالا رفتن قیمت مسکن اشاره و خاطرنشان کرد: در همین واحدهای مسکن مهر به جای ۱۲ میلیون تومان آورده اشخاص قرار است ۴۵ میلیون تومان متقاضیان پرداخت کنند که اگر این آورده اولیه تامین نشود واگذاری پروژه سخت خواهد شد.

وی افزود: عوامل متعدد در بالا رفتن این نرخ دخیل بودند که ما برای کمک به خانواده‌های نیازمند و مددجوین ۱۰ میلیون تومان از طریق سازمان ملی زمین و مسکن تسهیلات یارانه‌دار بلاعوض دریافت کردیم و نهادهای حمایتی نیز تا ۱۰ میلیون تومان به این خانواده‌ها کمک بلاعوض کرده‌اند تا با تکمیل پروژه مسکن به متقاضیان واگذار شود.

انتهای پیام/ راه و ساختمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.