۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۹۸۲۹ ۰۴ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۰ دسته: پول و بانک، دهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

مراد محمدی پژوهشگر اقتصاد کشاورزی، ضمن تاکید بر اینکه تسهیل فرآیندهای واردات، حذف روابط غیررسمی و اطلاع‌رسانی به‌موقع به واردکنندگان می‌تواند یکی از راهکارهای کاهش صف و تسهیل‌کننده فرآیند ثبت سفارش، تخصیص و تامین ارز باشد، افزود: حذف انحصار در واردات، کارآمدسازی نظام توزیع کالایی، تسریع در ترخیص کالاها، افزایش شفافیت و تقویت تولید داخل اقداماتی هستند که در حل چالش‌های فرآیندهای ارزی واردات تأثیر به‌سزایی دارد.

به گزارش مسیر اقتصاد نشست «فرآیندهای ارزی واردات؛ چالشها و راهکارها» روز چهارشنبه یکم آذرماه ۱۴۰۲، با حضور جمعی از اساتید، صاحبنظران و فعالان این حوزه در وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد. این نشست، اولین نشست تخصصی از دهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی بود که در بازه آبان تا اسفندماه سال جاری با موضوع «حکمرانی ارزی؛ ثبات و رونق اقتصادی» در حال برگزاری است. دهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی فرآیندی چندماهه است که با افتتاحیه شروع شده، سپس با چندین نشست تخصصی ادامه می‎یابد و در نهایت با برگزاری اختتامیه در تاریخ ۲۹ بهمن ماه و همزمان با سالروز ابلاغ سیاست‎های کلی اقتصاد مقاومتی به کار خود پایان می‎دهد. همچنین در جریان این همایش، به جای مقاله «طرح سیاستی» دریافت، بررسی و داوری می‎شود تا مورد استفاده تصمیم‌گیران و دستگاه‎ها قرار گیرد.

در اولین نشست از این همایش به اهمیت، چالش‎ها و راهکارهای مرتبط با موضوع ثبت سفارش، تخصیص و تامین ارز و فرآیندهای ارزی واردات پرداخته شد.

حذف روابط غیررسمی؛ یکی از راهکارهای کاهش صف ثبت سفارش

مراد محمدی، پژوهشگر اقتصاد کشاورزی، در این نشست گفت: این که ۵۰ میلیارد دلار درآمد ارزی که به سختی به دست می‎آید صرف چه اموری شود، مساله مهمی است. بانک مرکزی هم صحبتش این است که هروقت ۱۸ میلیارد دلار دست من بوده‎است در اختیار کشاورزی قرار داده‎ام. امسال به نظر می‎رسد مدیریت مصرف منابع ارزی درحوزه واردات کالاهای اساسی و نهاده های دامی بهتر انجام شده‎است. تاکید در وزارت جهاد بر این است که تولید به دلیل عدم تامین نهاده‎ها، تولید دچار مشکل نشود که به نظر می‎رسد امسال اتفاقات خوبی افتاده‎است هرچند که ممکن است همچنان مشکلاتی برای صادرکنندگان و واردکنندگان وجود داشته‎باشد.

وی ادامه داد: تسهیل فرآیندهای واردات و حذف روابط غیررسمی می‎تواند یکی از راهکارهای کاهش صف ثبت سفارش و تسهیل فرآیند ثبت سفارش، تخصیص و تامین ارز باشد. بحث بعدی اطلاع رسانی رسمی به واردات کننده‎هاست. بحث بعدی عدم ایجاد انحصار در واردات توسط گروه‎ها و افراد خاص است. باید برویم به سمت این که یک محیط رقابت سالم و غیر انحصاری شکل بگیرد. لزومی ندارد به سمت واردات کالایی که امکان تولیدش در داخل هست برویم. برای واردات هر کالا باید اولویت‎سنجی شود که چقدر اولویت ورود آن کالا به کشور وجود دارد و چه اثری روی بازار می‎گذارد.

تسریع در ترخیص کالا از کمبود تصنعی کالا و فشار بر منابع ارزی جلوگیری می‌کند

این پژوهشگر اقتصاد کشاورزی اظهار داشت: با حذف انحصار، کارآمدسازی نظام توزیع کالایی و تسریع در ترخیص کالاها می‎توان به این بخش کمک کرد چون در بازار کمبودهای تصنعی ایجاد می‌شود. مثلا ۴ میلیون تن نهاده در گمرک داریم اما تولیدکننده می‎گوید آن نهاده را ندارم. این موجب فشار بر تامین ارز کشور می‌شود.

وی همچنین افزود: ذرت یک گیاه پر آب بر است و حدود ۱ میلیون تن در کشور تولید و حدود ۷ میلیون تن وارد می‎شود. وقتی در دنیا برای فرد خاصی انحصار ایجاد کردید که کشور ما را با ایشان می‎شناسند ایشان هم با گرفتن ارز از بانک مرکزی به نرخ جهانی کشور را دچار فشار تامین ارز می کند. مثلا اگر فرض کنیم قیمت جهانی ذرت تنی ۲۲۰ دلار است، انحصارگر ارز آن را به ازای هر تن ۲۲۰ دلار از بانک مرکزی می‎گیرد اما در اصل به ازای هر تن ۱۸۰ دلار پرداخته است و به این ترتیب فشار بیشتری بر منابع ارزی وارد کرده است. این مسئله برای سایر نهاده‎های دامی نیز صادق است.

وی تأکید کرد: مسائلی که در مورد روش‎های رسمی واردات هست درمورد صادرات نیز وجود دارد. مثلا صادرات غیر رسمی دام زنده از طریق قاچاق به راحتی صورت می‎گیرد و ارز آن نیز باز نمی‎گردد.

افزایش شفافیت و تقویت تولید داخل؛ ۲ راهکار کاهش صف ثبت سفارش

محمدی اضافه کرد: افزایش اطلاعات درمورد نیاز کالا بسیار مهم است. ما مثلا فلان کالا را ۳۰۰ هزار تن نیاز داریم و حدود ۶۰ درصد آن از واردات تامین و بقیه در داخل تولید می‎شود. بعد ما ۹۰۰ هزار تن ثبت سفارش کالا را انجام می‎دهیم. این سیاستگذار را دچار سردرگمی خواهد کرد. اگر این موارد را در کنار هم قرار دهیم می‎توان یک تصمیم درست گرفت.

وی خاطرنشان کرد: شفاف‎سازی، ایجاد بانک‎های اطلاعاتی و تقویت تولید داخل می‎تواند خیلی از چالش‎ها را حل کند. درمورد تقویت تولید داخلی، روسیه یک زمانی برای نان مملکتش دچار مشکل بود اما به واسطه تقویت تولید داخلی الآن دارد قیمت محصولات غذایی را در دنیا تعیین می‎کند. این مهمترین کار است و در آن حالت نیازهای وارداتی و متعاقب آن مشکلات ارزی کمتر خواهد شد.

انتهای پیام/ پول و بانک



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.