۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۶۸۶۲ ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۰ دسته: حمل و نقل کارشناس: زهره مولوی
۰

چین از حدود دو دهه پیش با کمک به پیشرفت پروژه‌های راه آهن قاره آفریقا، ضمن امکان بهره‌برداری از منابع معدنی مغفول مانده، در رشد اقتصادی کشورهای آفریقایی نقش آفرینی کرده است. کشورهای اروپایی و آمریکا نیز در رقابت با چین تلاش دارند سرمایه‌گذاری در بخش توسعه شبکه ریلی این قاره را افزایش دهند. این کشورها در ازای توسعه زیرساخت حمل و نقل، امتیازاتی از قبیل حق بهره‌برداری از راه آهن و یا معادن را به صورت زمان دار دریافت می‌کنند.

مسیراقتصاد/ آفریقا سرزمین فرصت‌‌های بکر، بازارهای تشنه و معادن دست نخورده است. بهره‌برداری از این فرصت‌ها نیازمند زیرساخت حمل و نقل است که خود این کشورها سرمایه و فناوری مورد نیاز برای انجام آن را در اختیار ندارند. به همین دلیل کشورهای چین، آمریکا و برخی کشورهای اروپایی که از سرمایه و فناوری بالایی برخوردار هستند، فرصت را غنیمت شمرده و با توسعه شبکه راه آهن آفریقا، سهم خود از ثروت‌های این قاره را افزایش می‌دهند.

ساخت راه آهن لوبیتو-کولوزی به منظور بهره‌مندی اروپا و آمریکا از معادن مس کنگو

احیای راه آهن مشترک ۱۷۰۰ کیلومتری بین سه کشور آنگولا، کنگو و زامبیا که از بندر لوبیتو در غرب آنگولا آغاز و پس از عبور از کمربند معادن مس کنگو به کولوزی در جنوب زامبیا می‌رسد، از جمله این پروژه‌ها است. شرکت اروپایی ترافیگورا در ازای دریافت حق بهره‌برداری ۳۰ ساله ۵۵۰ میلیون دلار در این پروژه سرمایه‌گذاری نموده است. قرار است با تقویت برخی خطوط و خریداری ۴۹ لوکوموتیو و ۱۵۵۵ واگن ظرفیت این راه آهن تا سال ۲۰۳۵ به ۶ برابر وضع کنونی برسد.

با احداث این خط آهن معدن کاران مس و کبالت در آفریقای مرکزی از بنادر شرقی و پر ازدحام این قاره مانند بندر دارالسلام بی نیاز شده و می‌توانند محصولات معدنی خود را از بندر لوبیتو به کشورهای اروپایی و آمریکا صادر کنند. در حال حاضر سنگ‌های معدنی عمدتا بوسیله کامیون از طریق بنادر تانزانیا و موزامبیک و آفریقای جنوبی صادر می‌شود.

راه آهن لوبیتو از جمله پروژه های مهم برای آمریکا است تا حدی که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا حمایت خود از راهگذر لوبیتو را در اجلاس G7 در هیروشیما ژاپن اعلام کرد و به ظرفیت اتصال آن با زیرساخت های ریلی موجود در زامبیا و در نهایت تانزانیا و بنادر اقیانوس هند اشاره کرد. شرکت مالی توسعه بین‌المللی ایالات متحده (US InternationalDevelopment Finance Corporation) در حال بررسی یک بسته مالی ۲۵۰ میلیون دلاری برای بهبود زیرساخت‌های بیشتر در امتداد راهگذر لوبیتو است.

سرمایه‌گذاری چین در راه آهن گینه به منظور بهره‌مندی از معادن آهن سیماندو

چین که از سال ۲۰۰۰ شروع به سرمایه‌گذاری در راه آهن آفریقا کرد و همچنان به جستجوی فرصت‌های اقتصادی در این قاره ادامه می‌دهد. هرچند که توان سرمایه‌گذاری این کشور در طرح کمربند و جاده کاهش یافته و در سرمایه‌گذاری محتاط‌تر شده‌ است.

شرکت‌های چینی اخیرا با همراهی شرکت ریوتینتو توانستند برای تسهیل صادرات معادن عظیم سیماندو با دولت نظامی گینه به توافق برسند. این پروژه شامل ساخت یک خط آهن به طول ۶۰۰ کیلومتر است که از معادن آهن سیماندو در  جنوب شرقی این کشور شروع و تا پایانه صادراتی در سواحل گینه امتداد خواهد یافت.

چینی‌ها در بخش مسافری نیز سرمایه‌گذاری نموده‌اند اما استقبال از آن کمتر از انتظار بوده است. این مسئله ناشی از وضعیت اقتصادی کشورهای آفریقایی است و احتمالا با گذر زمان و افزایش درآمد آنها، بهبود خواهد یافت. به هر حال تجربه نشان داده است که در حال حاضر سودآورترین پروژه‌های ریلی در آفریقا، پروژه‌هایی هستند که به معادن نی منتهی می‌شوند.

منبع: آفریقا بیزنس

انتهای پیام/ حمل و نقل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.