۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۹۹۵۹ ۰۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۲ دسته: کشاورزی
۰

مهدی سروی کارشناس اقتصاد کشاورزی افزایش قیمت مرغ در بازار را ناشی از سه عامل دانست و گفت: زیان مرغداران درپی حذف ارز ترجیحی و عدم تامین سرمایه در گردش، مسدود شدن مسیر نقل و انتقال ارز لازم برای واردات نهاده‌ها به کشور و شیوع جوجه‌ریزی متناظر، از جمله عوامل افزایش قیمت مرغ در بازار است.

در ماه‌های گذشته، قیمت مرغ به مقدار قابل توجهی افزایش یافت و به هر کیلوگرم ۱۰۰ هزار تومان رسید. با مداخله دولت قیمت مرغ کاهش پیدا کرد اما مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که قیمت مرغ دوباره افزایش یافته است. در این راستا مهدی سروی کارشناس اقتصاد کشاورزی با اشاره به اینکه تولید گوشت مرغ فرآیند زمان‌بری است، در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: از لایه اجداد، مادر و جوجه گوشتی تقریبا یک سال و نیم زمان نیاز است که یک مرغ از مرحله جوجه تا مرغ گوشتی تبدیل شده و قابل مصرف باشد.

عدم تامین سرمایه در گردش مرغداران موجب افزایش قیمت مرغ

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ مرغداران لایه اجداد، مادر و گوشتی نهاده‌های مربوط به ارز ۴۲۰۰ را همچنان دریافت کرده بودند و تا اوایل سال داشتند این ارز را دریافت می‌کردند. اما بعد از حذف ارز ترجیحی در سال ۱۴۰۱ به خاطر کاهش مصرف گوشت در کشور، میزان تولید گوشت مرغ در کشور و جوجه‌ریزی که انجام گرفته بود در هر سه لایه اجداد، مادر و گوشتی افزایش پیدا کرد و در بازار جذب نشد که این مسئله به دلیل کاهش مصرف مردم بود.

سروی افزود: در نتیجه مرغداران به دلیل شرایط به وجود آمده دنبال نقدینگی بیشتری برای خرید نهاده‌هایی که افزایش قیمت داشتند، بودند. در بازار هم نمی‌تواستند بفروشند در واقع نیازمند سرمایه در گردش نظام بانکی بودند. در این راستا تصویب شد که حدود ۲۰ همت سرمایه در گردش به مرغداران و دامداران بدهند تا بتواند تولید را انجام بدهند اما در نهایت ۹ همت اختصاص پیدا کرد که این مسئله چالش جدی به همراه داشت.

این کارشناس اقتصاد کشاورزی بیان داشت: عدم حمایت از مرغداران در آن مقطع موجب اعتراض این صنف شد. مرغداران از عدم اختصاص مناسب سرمایه در گردش، عدم کاهش جوجه‌ریزی، عدم ارائه تسهیلات از نهاده‌ها بیمه و غیره گلایه داشتند. در نتیجه مرغداران در حرکتی خودجوش گله‌هایی که تخم‌ریزی کرده بودند را به مدت یک هفته در دستگاه نخواباندند که جوجه گوشتی بدست نیاید.

افزایش نرخ ارز موجب افزاشی نهاده‌های دامی

وی اضافه کرد: این اقدام را نیز در راستای جلوگیری از زیان خودشان انجام دادند که با عدم عرضه به موضع و مناسب قیمت را در بازار افزایش دهند تا به بالای قیمت مصوب نیز برسد و سود کنند تا به این صورت زیان خودشان از اردیبهشت ماه جبران کنند. این تعطیلی یک هفته ای اثر خودش را در ماه بعد در بازار نشان داد و قیمت جوجه یک روزه در بازار افزایش پیدا کرد.

سروی اظهار داشت: این افزایش قیمت جوجه یک روزه به دلیل کاهش جوجه‌ریزی و افزایش قیمت نهاده به دلیل افزایش نرخ ارز اتفاق افتاده است. این دو عامل نیز باعث افزایش قیمت مرغ در بازار شده است. این اتفاق‌ها در کنار عدم عرضه به موقع نهاده ناشی از عدم تخصیص به موقع ارز و مشکلاتی که در شبکه پرداخت کشور برای واردات نهاده‌ها وجود دارد موجب شد نهاده‌های خوراکی گران‌تر به دست مرغدار برسد.

نقش مسدود شدن مسیر نقل و انتقال ارز در افزایش قیمت مرغ

این کارشناس اقتصاد کشاورزی گفت: کشور برای واردات نهاده از شبکه پرداخت غیررسمی و بانک‌های اروپایی و شرکت‌های آمریکایی، اروپایی استفاده می‌کند. این شرکت‌ها هم معمولا پول خودشان را در بانک‌های اروپایی می‌خواهند و برای اینکه بانک مرکزی به آنها پول بدهد از طریق شبکه غیررسمی پرداخت پول را به بانک‌های اروپایی پرداخت می‌کند.

وی همچنین ادامه داد: در یک ماه گذشته یکی از همین بانک‌ها نقل و انتقال ارز را برای واردات غذای ایران مسدود کرد و کلا ما نتوانستیم از آن مسیر کالا بیاوریم. همین امر موجب شد کالا در بنادر دپو شود و نهاده به مرغدار نرسد. مرغداری که جوجه‌ریزی کرده و منتظر نهاده است، نهاده را به قیمت روز از بازار می‌خرد که این عامل هم در افزایش قیمت مرغ تاثیر گذاشته است.

جوجه‌ریزی متناظر موجب شیوع حواله‌های فیک در بازار شده است

سروی با اشاره به مسائل جوجه‌ریزی متناظر افزود: از گذشته یک سیاستی وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ کرده بود که به ازای هر جوجه آرین دو جوجه خارجی بریزند. اما اتفاقی که در این رابطه رخ داد به این صورت بود که عده‌ای برای اینکه بتوانند از قبل فروش نهاده در بازار سود به دست بیاورند، یا اینکه بیایند اعلام کنند جوجه‌ریزی آرین را انجام دادند، می‌آمدند جوجه‌ریزی آرین می‌کردند اما جوجه آرین را می‌گرفتند و معدومش می‌کردند و حواله آن را در بازر می‌فروختند تا یک مرغدار دیگری جوجه خارجی تولید کند.

این کارشناس اقتصاد کشاورزی تاکید داشت: در واقع در یک دوره‌ای جوجه‌ریزی فیک داشتیم در حالی که آمار وزات جهاد نشان می‌داد جوجه آرین تولید شده و در کشور وجود دارد در صورتی که آن مرغدار حواله را فروخته بوده و جوجه‌ها را معدوم کرده بود و نهاده را هم در بازرا عرضه کرده بود. بنابراین مجموعه این اقدامات منجر به افزایش قیمت گوش مرغ در بازار شده است.

انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.