۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۷۹۱ ۲۱ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۴ دسته: تولید
۰

کولبران تحت پوشش هیچ نوع بیمه ای نیستند و با تحمل سختی و مشقات فراوان روزانه کمتر از ۵۰ هزار تومان بدست می اورند. بحث بیمه آن ها قسمتی از مطالبات است و بحث مهم، اشتغالزایی جایگزین و مناسب برای کولبران است

به گزارش مسیر اقتصاد در پی اتفاقی که برای کولبران در غرب کشور رخ داد و تعدادی از آن ها در سقوط بهمن جان خود را از دست دادند، در مجلس شورای اسلامی یک کمیته حقیقت یاب برای بررسی وضعیت مرزنشینان و کولبران تشکیل شد.

در این راستا رسول خضری نماینده مردم پیرانشهر در مجلس با بیان اینکه در کشور بین ۱۶ تا ۱۷ هزار کولبر داریم، در برنامه خانه ملت گفت: این کولبران تحت پوشش هیچ نوع بیمه ای نیستند و با تحمل سختی و مشقات فراوان برای حمل بار کمتر از ۵۰ هزار تومان بدست می اورند. همچنین با تاسف باید گفت سهم مرزنشینان از معابر مرزی فقط کولبری شده است.

وی در ادامه اظهار داشت: بعد از این اتفاق، مجلس شورای اسلامی چندین گروه تحقیق وتفحص به منظور بازدید از وضعیت کولبران و کشف حقایق به مناطق غربی استان کردستان فرستاد. گزارش هایی که این گروه ها ارائه کردند در کمیسیون امنیت ملی مورد بررسی قرار گرفته و به جمع بندی خواهد رسید.

عضو کمیسیون اجتماعی با اشاره به توجه مجلس به این مسئله، گفت: یک طرح دوفوریتی با عنوان طرح ساماندهی مرزنشینان و کولبران با ۱۵۳ امضا ارائه شد که در مجلس درحال بررسی قرار گرفته است و پس از بحث و بررسی به تصویب خواهد رسید.

این نماینده مجلس در ادامه گفت: مرکز پژوهش های مجلس هم در دو هفته اخیر با پانزده ارگان مرتبط با این مسئله از جمله وزارتخانه های امور خارجه، اقتصاد، صنعت و معدن و جهاد کشاورزی جلساتی را تشکیل داد تا این طرح را به صورت یک قانون جامع در مجلس به تصویب برسانیم. ان شا الله بتوانیم در راستای پاسخگویی به نیازهای مختلف مرزنشینان یک قانون مناسب و چامع داشته باشیم.

وی در پایان گفت: از جمله مواردی که در این قانون جامع دیده شده است بحث بیمه کولبران می باشد. البته روند بیمه کردن کولبران شروع شده است و نیمه دوم فروردین امسال دفترچه بیمه تامین اجتماعی کولبران صادر خواهد شد. البته این قسمتی از مطالبات است و بحث مهم اشتغالزایی مناسب و جایگزین است تا این افراد بتوانند شغل دیگری را داشته باشند.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.