۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۵۸ ۱۲ تیر ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۹ دسته: بازار مالی
۰

به عنوان اقدامی عملی در اقتصاد مقاومتی جهت استفاده از ظرفیت بازار بورس در تامین مالی بنگاه ها و کاهش وابستگی تولید به منابع بانکی، پیشنهاد می شود دولت از طریق سازمان بورس، پیگیری نماید تا سازوکاری جهت تضمین حداقل سود شرکت هایی که افزایش سرمایه دارند، توسط بانک های عامل یا صندوق های ضمانت ایجاد گردد.

مسیر اقتصاد/ از ویژگی های بازار بورس، تخصیص بهینه نقدینگی به تولید است. با این وجود بازار بورس کشور در حال حاضر به دلیل برخی ضعف ها، نتوانسته از این ظرفیت به طور کامل در حمایت از تولید استفاده نماید؛ این باعث شده است که اقتصاد ما به شدت بانک‌محور باشد و حدود ۹۰ درصد از تامین مالی بنگاه ها با استفاده از منابع بانکی انجام شود در صورتی که در کشورهای پیشرفته، حجم عمده تامین مالی بلندمدت تولید از طریق بورس انجام می شود.

یکی از سازوکارهای بورس در تخصیص بهینه منابع مالی مردم به تولید و ایجاد مشارکت مستقیم برای آنها، افزایش سرمایه است که به دلیل ریسک های متعدد، کمتر مورد استقبال قرار گرفته است. در نتیجه شرکت های بورسی برای تامین مالی به سمت استفاده از منابع بانکی سوق داده می شوند؛ منابعی که هزینه تامین آن نسبت به افزایش سرمایه از طریق منابع مردمی در بورس به مراتب بیشتر است.

بنابراین به عنوان اقدامی عملی در اقتصاد مقاومتی جهت استفاده از ظرفیت بازار بورس در تامین مالی بنگاه ها و کاهش وابستگی تولید به منابع بانکی، پیشنهاد می شود دولت از طریق سازمان بورس، پیگیری نماید تا سازوکاری جهت تضمین حداقل سود شرکت هایی که افزایش سرمایه دارند، توسط بانک های عامل یا صندوق های ضمانت ایجاد گردد.

این اقدام سبب می شود تا انگیزه لازم جهت حضور مردم در اقتصاد و افزایش سرمایه شرکت ها که به صورت مستقیم به تولید می انجامد فراهم گردد و به کاهش تقاضای منابع بانکی توسط بنگاه ها بیانجامد.

اقدام پیشنهادی، متناسب با اصل مردمی کردن اقتصاد در اقتصاد مقاومتی و همچنین مواد ۱ و ۹ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی است که عبارت است از:

ماده ۱- تأمین شرایط و فعال سازی کلیه امکانات و منابع مالی و سرمایه های انسانی و علمی کشور به منظور توسعه کارآفرینی و به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه در فعالیتهای اقتصادی با تسهیل و تشویق همکاری های جمعی و تأکید بر ارتقاء درآمد و نقش طبقات کم درآمد و متوسط

ماده ۹- اصلاح و تقویت همه جانبه نظام مالی کشور با هدف پاسخگویی به نیازهای اقتصاد ملی، ایجاد ثبات در اقتصاد ملی و پیشگامی در تقویت بخش واقعی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.